+ Yorum Gönder
Sağlık Merkezi ve Diyet ve Beslenme Forumunda Besin grupları yağlar Konusunu Okuyorsunuz..
  1. Tuğßa
    Yeni Üye

    Besin grupları yağlar








    BESİN GURUPLARI NELERDİR?

    Besin grupları > Yağlar

    Vücudumuz besinlerle aldlğımız yağı depolar, enerjiye gereksinimi olduğu zaman da bu yağ depolannı kullanır. Yağlar ayrıca A, D, E, K vitamini gibi yağda eriyen vitaminierin emilimini sağlar, vücut ısısının ve organların dış darbelerden korunmasını sağlar.

    Beslenmede 2 çeşit yağ çok önemlidir; doymuş yağlar (katı) ve doymamış yağlar.
    1) Doymuş Yağlar
    Genelolarak hayvansal gıdalarda bulunan doymuş yağlar, kolesterol düzeyini yükseltebilir, kalp hastalıkları, kanser ve şişmanlık için risk faktörleri oluşturabilir.

    2) Doymamış Yağlar

    Doymamış yağları sadece günlük yediğimiz yağlarla almayız.
    İki çeşit doymamış yağ vardır.
    a) Tekli doymamış yağlar
    Zeytin ve kanola yağları, fındık, fıstık, ceviz, kabuklu yemiş yağları (yer fıstığı ve badem yağları), avokado tekli doymamış yağları çok miktarda içerir.
    b) Çoklu doymamış yağlar
    Omega-3 ve Omega-6 yağ asitleri olmak üzere, iki ana gruba ayrılır.
    Omega-3;
    En çok balık (ringa, uskumru, sardalya, alabalık ve somon) ve az miktarda yumurlada bulunur. Bitkiselolarak da keten tohumu yağı, kanola yağı, soya fasulyesi yağı, ceviz, balkabağı çekirdeği, kenevir tohumu yağı ve semizotunda bulunmaktadır.

    Omega-3 yağ asitleri vücutta:
    - Nabız
    - Kan basıncı
    - Bağışıklık sistemi
    - Yağların metabolizması
    - Beyin ve sinir dokuları
    - Koroner kalp hastalıkları ve damar sertliği gibi durumlarda olumlu rol oynar.

    Omega-6 mısır yağı, soya fasulyesi yağı, ayçiçek yağı, ceviz, balkabağı çekirdeği ve keten tohumu yağında bulunur. Diyabetle, romatoid artritle, PMS'da (adet öncesi sendromlar), deri hastalıklarında ve kanser tedavisinde olumlu etki eder.

    * Omega-6 grubu temel yağ asitleri vücutta;
    - Enerji üretimi
    - Kan akışı
    - Hemoglobin üretimi
    - Trigliserid ve kolesterol seviyeleri
    - İnsülin ve kan şekeri seviyeleri
    - Alerjik reaksiyonlar
    - Bağışıklık Sistemi üzerinde olumlu roloynar.

    OMEGA-9 Yağ Asidi
    Çoklu-doymamış yağ asitleri grubundan önemli bir yağ asiti olmakla birlikte, temel yağ asiti değildir. Çünkü vücudumuzda temel yağ asitlerinden sınırlı miktarda da olsa, bu yağ asitini kendisi üretebilir. Zeytin, avokado, badem, yer fıstığı, fındık, susam yağı, Pecan fındığı, Antep fıstığı, Mahun cevizi, Kanola yağı, fındık yağı ve keten tohumu yağında bulunmaktadır.








  2. Zühre
    Devamlı Üye





    Doymuş ve Doymamış yağlar

    Gıdalardaki yağlar yada daha doğrusu onların yağ asitleri başlıca üç çeşitten oluşmaktadır doymuş tekli doymamış ve çoklu doymamış.

    Doymuş yağ asitleri kimyasal yapılarında belirli miktar hidrojen atomu taşımaktadırlar. Bu çeşit yağ asitleri kandaki kolesterol miktarını arttırır ve kalp hastalıklarında önemli bir risk faktörüdür; hayvansal yağlar başlıca kaynağıdır.

    Eğer bir çift hidrojen atomu eksik ise yağ asidi tekli doymamış olarak adlandırılır. Kan kolesterolünü yükseltmezler ve hatta faydalı bile olabilirler. Başlıca kaynakları zeytinyağı ve kolza tohumu yağıdır (bazı margarinlerde ve düşük katı yağlı sürülebilir yağlarda kullanılır).

    Eğer bir çift hidrojen atomundan fazlası eksik ise yağ asidi çoklu doymamış yağ asidi olarak adlandırılır. Çoğu bitki yağlarında yüksek miktarlarda bulunmaktadır. Çoğunun kan kolesterolü seviyesinde herhangi bir etkisi olmamakla birlikte diyette doymuş yağ asitleri ile yer değiştirirse faydalıdır. Bununla beraber yağlı balıklarda ve balık yağında (omega-3 çoklu doymamış olarak adlandırılır) bulunanlar kolesterolü düşürmeye yardımcı olurlar ve bu nedenle faydalıdırlar.


    DOYMAMIŞ YAĞLAR DAHA FAYDALIDIR
    Yağ genellikle sofralarımızdan eksik olmaz. Oysa özellikle de doymamış olanlar sağlımız için son derece tehlikelidir. Makro besinler olarak tanımlanan ve vücudun gereksinimi olan kaloriyi sağlayan üç temel besin maddesi protein karbonhidrat ve yağdır. Bugünkü yazımızda yağların daha sonraki haftalarda da protein ve karbonhidratların sağlıklı beslenmedeki yerini; nasıl ne türde ve ne miktarlarda alınmasının yararlı ya da zararlı olacağını işleyeceğiz. Besinlerdeki ve bedendeki farklı kimyasal yapıda birkaç madde yağ başlığı altında toplanır.

    1- Trigliseritler
    2- Fosfolipidler
    3- Kolesterol

    Trigliseriitler ve fosfolipidler yağ asitlerinden oluşur. Kolesterol yağ asidi içermez ama sterol çekirdeği yağ asitlerinin yıkım ürünlerinden sentezlenir. Bu nedenle birçok fiziksel ya da kimyasal niteliği yağlarla ortaktır. Trigliseritler tıpkı karbonhidratlar gibi vücutta metabolik işlemler için enerji sağlamak üzere kullanılırlar. Kolesterol ve fosfolipidler belli yapısal amaçlarla (hücrelerin zarlarına yapısal bir bileşen olarak katılırlar) ve hücre içi başka işlevlerde kullanılmak üzere tüm vücuda dağılırlar. Kolesterolün az bir miktarı böbreküstü bezinde kortizon yumurtalıklarda östrojen ve progesteron testislerde testosteron yapımında kullanılır. Çeşitli vücut işlevlerinde görevli olan yağlar ancak doğru türde ve miktarda alınırsa yararlıdır.

    Fazla doymuş yağ tüketimi kalp-damar hastalığı diyabet kanser başta olmak üzere birçok hastalığa zemin hazırlar. Yağlar vücudumuzda ve besinlerimizde doymuş ve doymamış yağlar olarak bulunur. Oda sıcaklığında katı olan tereyağı kuyruk yağı iç yağları hayvansal yağlardır ve doymuş yağ türüdür. Margarinlerin hammaddesi ayçiçeği soya gibi doymamış bitkisel yağlar olduğu halde yapaysal olarak hidrojenle doyurulmuş ve katı doymuş yağ haline getirilmiştir. Bu sırada sıvıyağların yapısında doğal olarak bulunan yağ asitlerinin bir kısmı "trans yağ asidi" denilen başka bir forma dönüşür. Margarinin sert ya da yumuşak olmasına göre trans yağ içeriği çok ya da daha azdır. Yumuşak margarinlerin trans yağ içeriği daha düşüktür. Zeytinyağı ayçiçeği mısırözü yağları gibi bitkisel yağlar ve balıkyağı doymamış yağlardır ve oda sıcaklığında sıvıdırlar. Bitkisel yağlar hindistan cevizi ve palmiye (hurma) yağı dışında doymamış yağlardır.

    Doymamış yağların içerdiği yağ asitlerinde hidrojenle dolu olmayan çift bağlar vardır. Zeytinyağının yer fıstığının yağ asitleri tek çift bağ içerdiğinden tekli doymamış yağdır. Ayçiçeği mısırözü soya ve balık yağındaki yağ asitleri birden çok çift bağ içerdiklerinden çoklu doymamış yağdır. Besinlerle aldığımız yağlar olduğu gibi değişikliğe uğramadan yağ hücrelerine taşınır. Ayrıca vücuda gerekenden fazla karbonhidrat girdiğinde fazla miktar hemen karaciğerde trigliserite (yağa) dönüştürülür ve bu biçimiyle yağ dokusunda depolanır. Karbonhidratlardan yağ yapımı çok önemlidir. Çünkü vücuttaki hücrelerin çoğunda fazla miktarda glikojen depolayabilecek yer yoktur. Bir kimse karbonhidrat olarak depolayabileceği miktardan 200 kat fazla yağ depolayabilir.

    Ayrıca her gram yağ her gram glikojene oranla iki katından fazla enerji içerdiğinden birey yağ depoladığında daha fazla enerji yedeği kazanır. Proteinlerden de trigliserit (yağ) sentezi olur. Enerji için gerekli olan miktardan fazla protein tüketildiğinde; enerji fazlasının büyük bir bölümü yağ olarak depolanır. Demek ki besinlerimizle aldığımız üç temel kalori maddesi (karbonhidrat protein ve yağ) fazla tüketildiklerinde yağ olarak yağ hücrelerinde depolanmaktadır. Zaten yağ dokusunun temel görevi trigliseritleri gerek duyuluncaya kadar depolamaktır. Yağ asitlerinin yakılması ve oksidasyonu hücrelerin çekirdeklerindeki mitokondrilere (enerji santralleri) taşınarak gerçekleşir. Hücrelerdeki kimyasal reaksiyonlarda yakıt olarak kullanılacak enerji kaynağına gereksinim vardır. Karbonhidratlardan elde edilen glikoz yağlardan elde edilen yağ asitleri ve proteinden elde edilen aminoasitlerin mitokondride oksijenle reaksiyona girmesi sonucunda hücreler için yakıt olan ATP (Adenozin Trifosfat) oluşur





+ Yorum Gönder


besin grupları yağlar,  yağların grupları,  yağlar besin grubu,  yağ grubu,  besin gruplarından yağlar,  besin grubu yağlar