+ Yorum Gönder
Kültür Sanat ve El Sanatları Arşivi Forumunda Sivas El Sanatları Konusunu Okuyorsunuz..
  1. Yıldızçiçeği
    Yeni Üye

    Sivas El Sanatları








    Çubukçuluk (Ağızlık yapımcılığı)
    Çubukçuluk 1.jpg

    "Ağızlıkçılık" veya "Çubukçuluk" ismiyle anılan el sanatının başlangıcı 1800 yılına kadar iner Sivas ağızlıklarının yapımında Tokat-Erzincan-Erzurum-Kars ve Ağrı yörelerinden temin edilen "Germişek ya da karamuk" denilen ağaç cinsleri kullanılır Son zamanlarda Sivas'ta ki ağızlıkçılar kalemlik, isimlik, tığ sapı, şamdan, minare maketi ve tükenmez kalem gibi hediyelik eşyalar da yapmaktadırlar


    Çarıkçılık:

    Bir zaman Anadolu insanının ayağının giyeceği ve süsü olan çarık günümüzde artık kullanılma-maktadır Çok az sayıda kalan ustaları tarafından hediyelik eşya olarak yapılmaktadır Sırımlı ve tokalı olmak üzere iki cinsi yapılmaktadır



    Gümüş İşçiliği:


    Çeşitli aşamalardan geçerek tel ve ince levha haline getirilen gümüşten ahşap malzeme kaplanarak gümüş çekmece ve gümüş nalınlar yapılır Diğer bir gümüş işçiliği ise telkari, kalem işi savattır Bu işçiliklerde gümüş kemerler, bilezikler, bardak ve fincan zarfları, çay tabakları, çay tepsileri, broşlar, ağızlıklar ve tespih süsleri gibi eşyalar yapılır



    Dokumacilik



    Selçuklular döneminde baslayan dokumacilik sonraki yüzyillarda gelismistir Bunlardan bir dönem çok ünlü olan sal dokumaciligi günümüzde yapilmamaktadir Sivas halilarinin en önemli özellikleri tümüyle yün, sik dokulu ince havli olmasidir Halinin sik dokulu olmasi için kirkit oldukça sert vurulur Bu arada esnekligi saglamak için ilmikler iki tarandiktansonra özel ayarli makaslarla kesilerek hav yüksekligi ayarlanir "Eris" denilen çözgü ipligi çok bükümlü ve incedir



    Bu yüzden halilarda dügüm sayisi oldukça yüksektir Selçuklu halilarindaki geometrik bir düzenle yerlestirilmis motiflerin olusturdugu kompozisyonlar, gelistirilmis

    biçimleriyle günümüz Sivas halilarinda da görülmektedir "Çesmi bülbül, çamurlu, kuçlu,lalezar, yilanli" bunlar arasindadir Desenlerin kimileri kent adlari, kimileri de sayilarla anilir Sivas halilarinin bir baska özelligi de zit renklerden özenle kaçinilmasidir Halilarda en az 12 renk görülür Baslangiçta çok mat olan bu renkler kullanildikça canlilik kazanir Lacivert, al ve tonlari yaygindir



    Kilim dokumaciligi daha çok köylerde gelismistirSeccade, divan, taban ve duvar tipi kilimler çok yaygindir Ayrica 6- 7 m kare büyüklügünde kilimlere rastlanir Geçmiste Gürün, Sarkisla, Yildizeli ve Kangal'da dokunan kilimler renk ve desen açisindan farklilikgöstermekteydi Bunlarda geometrik motiflerin yaninda çesitli figüratif motifler

    de kullanilirdi


    Teknik kaygilarla kilimlerde çogunlukla geometrik motifler yeglenir Al, yesil, mavi, kara ve turuncu en yaygin renklerdir



    Çaki-Biçak Yapimciligi :

    Geçmisin gözde kiliçlari, kilinççilar çarsisinda yapilirdi Kilicin yerini giderek daha güçlü silahlar alinca, kiliç ustalari çaki-biçak yapimina yöneldiler Günümüzde de sürdürülen çaki-biçak yapimi, eski yayginligini yitirmistir Kentte bulunan biçakçi atölyelerinde; genellikle kiliç tipli biçaklar, bag biçaklari,

    büyük ekmek biçaklari, bir iki üç agizli yada ustura agizli biçaklar yapilir Kentin özellikle kara sapli biçaklari ünlüdür Çaki ve biçaklarin "namlu" denilen agizlari çelikten saplari boynuzdan yapilir Ocakta kizdirilan çelik, örste dövülerek namlu biçimi verilir Ilk düzenlemeden sonra olugu (tirnak oyugu) açilir Yeniden düzenlenir, su verip parlatilir Böylece namlu sapa takilacak hale gelir Sap için çogunlukla öküz, keçi ve koç boynuzu kullanilir Boynuz istenilen boyutta kesilir, isitilarak mengenede düzeltilir, kaliplanir Sonra içi testereyle oyulur Biçak ustalarinin "elde resim yapma" dedikleri son düzenlemeden

    geçirilir Rendelendikten ve zimparalandiktan sonra namluya takilacak duruma gelir Namlu sapin uç bölümünde açilan oyuga yerlestirilir, delinerek çivilenir Çivi baslari birer pul konduktan sonra ezilir, çarkta parlatilir



    Bakırcılık:

    Bakırcılık eski yay-gınlığını yitirmiştir İl Bakırcılığının en eski örnekleri Sivas Müze-sinde sergilenmekte-dir



    Ustaların çalıştıkları bakırlara adlarını, bir din bü-yüğünün adını ya da ayet yazması gele-nektendir Ancak ya-zıyı motifler arasına yerleştirmek güç olduğundan bu gelenek giderek kaybolmuştur Bu tür süslemelere en çok Osmanlı dönemi bakır eşyalarına rastlanmaktadır








  2. Acil

    Sivas El Sanatları isimli yazıya yorum yazın.





  3. Sponsor Bağlantılar
+ Yorum Gönder


çarıkçılık,  sivas el sanatları,  telkari yapımında kullanılan malzemeler