+ Yorum Gönder
Gizliyara Güncel Konu Arşivi ve Ev Ödevleri Forumunda Hacizli Malları Almak Dinen Doğrumu? Konusunu Okuyorsunuz..
  1. Ziyaretçi

    Hacizli Malları Almak Dinen Doğrumu?








    Hacizli malları almak dinen doğrumu?







  2. Suskun Karizma
    Devamlı Üye





    Hacizli Malları Almak Dinen Doğrumu?


    İslam hukukçularının çoğunluğu borçluların mallarına haciz konup satılmasını caiz görürler. Bu şekilde satılan malı almak da helaldir. Bu hükme varırken en önem*li hukukî dayanak, Peygam*berimizin Muâz b. Cebel’in iflâsına karar ve*rerek mallarına haciz koyup sattırması ve satıştan elde edilen parayı alacaklılara dağıtmasıdır. (Şevkânî, Neylü’l-Evtâr, c: 5, s: 275-276; ayrıca bkz: Müslim, Müsâkât, 18) Hz. Ömer de Üseyfi’ el-Cühenî adın*da bir kişinin mallarına haciz koyup sat*tırmış ve elde edilen paraları alacaklı*lara dağıttırmıştır. (Serahsi, el-Mebsût, c: 24, s: 164)

    Peygamberimiz şöyle buyurmuştur: “Ödeme gücü bu*lunan bir kimsenin borcunu ifa etmeyip geciktirmesi onun cezalandırılmasını ve kınanmasını helâl kılar.” (Buhari, İstikraz, 14)

    İbrahim en-Nehai, İbn Sirin, Zeyd b. Ali, Ebu Hanife, İmam Züfer gibi âlimlere göre borçlu hacredilemez ve malı haciz konularak satılamaz. Çünkü haciz, borçlunun mallarının onun rızası olmadan satılması demektir. Mal sahibinin rızası bulunmayan akid ise sahih değildir. Bu âlimlere göre uygulanacak ceza, borçluyu borcunu ödeyinceye kadar hapsetmektir. Ebu Hanife, haciz yoluyla satışın caiz olmadığı yolundaki hükmüne varırken özellikle “Ey iman edenler! Karşılıklı rızaya dayanan ticaret olması hali müstesna mallarınızı batıl yollarla aranızda yemeyin.” (Nisa, 4/29) mealindeki ayetle “Müslüman kişinin malı ancak gönlünün rızası ile helal olur.” (Darekutni, III, 26) mealindeki hadisi gösterir.

    Ancak Ebû Hanîfe, borçlunun malına haciz konulup cebrî ic*ra yoluyla satılmasını kural olarak caiz görmemekle birlikte bazı durumlarda borçlunun malının cebren alınarak alacak*lıya verilebileceğini kabul etmiştir. Şöyle ki: Alacağın cinsiyle borçlunun malının cin*si aynı ise, meselâ alacak altın ise borçlu*nun da altını varsa borçlunun borcu ceb*ren ödetilir. Hatta Ebû Hanîfe, para ala*caklıları için istihsânen ikinci bir çözüm şeklini de kabul etmiştir. Buna göre me*selâ borçlunun borcu altın ve malı da gümüşse hâkim borçlunun gümüşünü sata*rak altın alır ve bu altını alacaklıya verir. (Fahrettin Atar, “Haciz”, Diyanet İslam Ansiklopedisi, c: 14, s: 518-519)

    Haczedilen malların satışının caiz olması, onların satın alınmasının da caiz olmasını gerektirir.





+ Yorum Gönder