+ Yorum Gönder
Kişisel Sayfalar Özel Forumlar ve Gizliyara Özel sayfası Forumunda Türkiye'de bölgesel müzik türlerinin neler Konusunu Okuyorsunuz..
  1. Ziyaretçi

    Türkiye'de bölgesel müzik türlerinin neler








    Türkiyededi bölgesel müzik türlerinin neler olduğunu öğrenmek şistiyorum lütfen çok acill







  2. IŞILAY
    Devamlı Üye





    Müzik Türleri Nelerdir Yurdumuzdaki Müzik Türleri Nedir


    Türk müziği
    Klasik Türk müziği
    Mehter
    Türk Halk Müziği
    Oryantal dans
    Kanto
    Türkçe Tango
    Türk pop müziği
    Mevlevi
    Anadolu rock
    Rebetiko
    Türk Hip-Hop Müziği
    Arabesk müzik
    Arabesk-Pop Müzik
    Arabesk-rock
    Fantezi müzik
    R'n'Besk
    Türler
    Türk alternatif müzik
    Klasik türk müziği
    Oryantal
    Türk halk müziği
    Türk Hip-Hop Müziği
    Türk caz müziği
    Osmanlı ordu müziği
    Devlet Opera ve Balesi
    Türk pop müziği
    Türk dini müziği
    Anadolu rock

    Etnik müzik
    Ermeni Müziği
    Azeri Müziği
    Bosna Müziği
    Yunan Müziği
    Yahudi Müziği
    Kürt Müziği
    Pontus Müziği
    Roman Müziği
    Zaza Müziği
    Yöresel Halk Türleri
    Ege Müziği
    Rumeli Müziği
    Karadeniz Müziği
    Kıbrıs Müziği
    Osmanlı yöresel türleri
    Arnavut Müziği
    Arap Müziği
    Ermeni Müziği
    Balkan Müziği
    Kıbrıs Müziği
    Mısır Müziği
    Yunan Müziği
    Macar Müziği
    Kürt Müziği
    Pers Müziği
    Pontus Müziği
    Trakya Müziği

    Türk müziği, Türkler'in Orta Asya'dan beri geliştirdikleri, bugünkü özellikleri Selçuklu ve Osmanlı döneminde belirginleşen müzik Musiki, Osmanlı döneminde halk ve üst kültür çevrelerinde birbiriyle ilişkili, fakat karakterleri farklı iki ana dal olarak gelişmiştir Osmanlı'nın son dönemindeki modernleşme hareketleriyle Batı etkisi görülmeye başlanmış, bu etki Cumhuriyet döneminde daha da artmıştır

    Konu başlıkları

    * 1 İslamiyet Öncesi
    * 2 Geleneksel Türk Müziği
    o 21 Klasik Türk Müziği
    o 22 Halk Müziği
    * 3 Klasik Batı Müziği
    * 4 Popüler Müzik
    * 5 Dış bağlantılar

    İslamiyet Öncesi


    Türklerin İslamiyet'i kabullerinden çok önce dini törenleri yöneten şaman, kam ya da baksı, elinde belirli sesler çıkaran demir parçalarının bağlı bulunduğu bir değnekle topluluğu etkiliyordu Bu törenlerde davulun da önemli bir yeri vardır

    Çin'in kütüpane, Hun Türkleri'nde, Uygur Türklerinde, Selçuklular'da ve Osmanlılar'da müziğe büyük yer ve önem veriliyordu Ozanları ve kopuzcuları olmayan hiçbir Selçuklu ordusu yoktur

    Eski Türk Hakanlarının saraylarında ve ordugahlarında musiki takımları 9 kök denilen eserleri her gün çalardı

    Geleneksel Türk Müziği

    Geleneksel Türk müziği, Osmanlı döneminde halk ve üst kültür çevresinde gelişen olmak üzere ikiye ayrılır Geleneksel olarak Türk müziği çeşitli ortamlarda şöyle belirir:

    * Şehirlerde, saray çevresinde ve konaklarda

    Kâr, beste, semai, şarkı

    * Camilerde

    Ezan, dua, sela, tekbir, temcit, münacaat

    * Tekkelerde

    Naat, ayin, durak, ilahi, nefes, niyaz

    * Köylerde

    Türkü, bozlak, uzun hava, zeybek, oyun havası

    * Sınır boylarında

    Serhat türküsü

    * Kışlalarda

    Mehter müziği

    Halk müziği ve "klasik" Türk müziği arasında çok önemli bir bağ vardır Nitekim türkülerin pek çoğunda klasik musiki makamları kullanılmıştır Aynı şekilde, türkü, köçekçe, oyun havası, sirto, vb halk musikisi formları klasik Türk musikisinde kullanılmıştır İsmail Dede Efendi, Şakir Ağa, Şevki Bey gibi büyük klasik musiki bestekarlarının hemen hepsinin halk musikisi formlarını kullandıkları gözlemlenir

    Klasik Türk Müziği


    Ana madde: Klasik Türk Müziği
    Ana madde: Türk Sanat Müziği

    Osmanlılar yalnız musiki sanatına değil musiki ilmine de büyük önem verdiler Türk müziğinin Arap, Acem, eski Yunan ve Bizans asıllı olduğunu ileri sürenler vardır Ancak Klasik Türk Müziği genel nitelikleri bakımından Türk asıllıdır Osmanlı uygarlığı her alanda büyük bir sentez geliştirdiği gibi, Türk müziği potasında yerel pek çok renk bu müziğin parçası haline gelmiş ve bunun karşılığında da Osmanlı musikisi devletin kapsadığı topraklar ve ötesine büyük etkilerde bulunmuştur

    İstanbul'un alınmasından sonra Topkapı Sarayında kurulan Enderun Musiki Mektebi ve özel meşkhanelerde eğitime geçilmesiyle daha belirli olarak kurallaşan ve klasik bir müzik niteliği kazanan Klasik Türk Müziği altı dönemde incelenir Birinci dönem; hazırlayıcı dönemdir ve başlangıcından Meragalı Abdülkadir'e (1360-1435) kadar uzanan dönemdir İlk klasik dönem, ikinci klasik dönem, yeni klasik dönem gibi dönemlerden günümüze gelir Yeni klasik dönem oldukça önemlidir ve Dede Efendi'den Zekai Dede'ye (1825-1397) kadar uzanan kapsayan dizi, makamlar, usuller ve şekiller'den oluşur

    Halk Müziği


    Ana madde: Türk Halk Müziği

    Türk Halk Müziği örnekleri genelde sözlü olmakla beraber, sözsüz dans müziklerini de içerir

    Halk türkülerinin ölçülü olanına kırık hava, ölçüsüz olanına uzun hava denir Uzun havalar Anadolu'nun değişik bölgelerinde bozlak, türkmani, maya, hoyrat, divan, ağıt gibi adlarla anılır Bunlar genellikle Karacaoğlan, Emrah, Ruhsati, Sümmani ve daha birçok tanınmış halk ozanının deyişleri üzerine yakılmıştır

    Kırık havalar ise koşma, yiğitleme, güzelleme, taşlama, ninni ve daha başka adlar altında kümelenir Bunlar da genellikle gurbet, ayrılık, sıla hasreti, ölüm, askere gidiş, yiğitlik, düğün, çocuk sevgisi, kız kaçırma gibi köye has toplumsal bir olayı konu alır, sadelik, içtenlik, duygululuk gibi özellikler gösterir yerel renkler taşır Türk Halk Müziği'nin melodi yapısı incelendiğinde bu melodilerin ses genişlikleri bakımından bir oktav (sekiz ses sınırı) tamamlayan dizi ve tonaliteyi kesin şekilde belirtmeyen ikili ile beşli aralıkları içinde yaratılmış olduğu görülür Bununla birlikte dizi ve tonaliteyi belli eden sekizli ve daha geniş sınırlı melodiler de çoktur Basit ve birleşik ölçülerden başka aksak ölçüleri içeren Türk Halk Müziği, ezgiler ve formlardan oluşur

    Klasik Batı Müziği


    Türkiye'de Cumhuriyet Döneminde girişilen devrim hareketleri sanat konularına da yöneldi Daha çok Klasik Batı müziğine önem verildi

    1924'de Ankara'da Musiki Muallim Mektebi kuruldu Osmanlı sarayındaki müzik topluluğu başkente getirilerek Riyaseti Cumhur Filarmoni Orkestrası adıyla konserler vermesi sağlandı

    Yetenekli gençlerin Avrupa ülkelerine gönderilip yetiştirilmesi hareketi başladı İstanbul'da çalışmalarını sürdüren Darrültalimi Musiki adlı okul yeni bir yönetmelikle konservatuvar haline getirildi

    Çok sesli sanat müziğinde sesini Batı'da ilk duyuran Türk sanatçı Cemal Reşit Rey oldu Öğrenimlerini devlet adına yurtdışında yapan Ulvi Cemal Erkin, Hasan Ferit Alnar, Ahmet Adnan Saygun, Necil Kazım Akses dönüşlerinde Ankara Musiki Muallim Mektebi'nin öğretmen kadrosuna katıldılar Bu sanatçılar Türk Sanat Tarihinde sanat tarihinde Türk Beşleri olarak anıldılar Eserlerinde genellikle batı müziği ilkeleri halk müziğinden gelen ögelerle birleştirilmiştir Ahmet Adnan Saygun'un Özsoy adlı bir perdelik operası 1924'de Ankara Halkevi'nde sahnelendi Aynı bestecinin ikinci eseri Taşbebek de 1934'de başarı ile oynandı Opera ve bale temsillerini gerçekleştirmek amacı ile Ankara Devlet Konservatuvarı'na bağlı bir Tatbikat Sahnesi 1940 yılında çalışmalarına başladı Yetenekli gençlerin seçimi ile eğitime geçildi İzleyen yıllarda Ahmet Adnan Saygun' un Kerem, Nevit Kodallının Van Gogh ve Gılgamış, Sabahattin Kalender'in Nasrettin Hoca, Ferit Tüzün'ün Çeşmebaşı eserleri sergilendi Ankara'dan sonra İstanbul ve İzmir'de kurulan devlet konservatuvarları eğitime başladı

    1940 yılından bu yana genç yetenekler için uygun bir ortamın doğuşu yurtdışında da ün ve ilgi derleyen yorumcuların yetişip gelişmesini bağladı Soprano Leyla Gencer, bariton Orhan Günek bu hareketin öncüleri oldular Onları bas yorumcusu olarak Ayhan Baran, soprano Ferhan Onat ve soprano Suna Korat izlediler Enstrüman yorumcusu olarak piyanist Ergican Saydam, kemancı Ayla Erduran, Suna Kan, piyanist Ayşegül Sarıca, İdil Biret, Hülya Saydam ve Verda Erman yurt içinde olduğu kadar yurt dışında da büyük ilgi gördüler

    Popüler Müzik

    1970'lerden sonra geniş halk kitelerine hitap eden müziktir Şu kategorilere ayrılır:

    *
    o Türk Pop Müziği
    o [[Türkçe Rock Müzik]))

    (türevleri; Alternatif rock, Anadolu rock, Karadeniz rock, Metal)

    *
    o Türkçe dans müziği
    o Türkçe jazz
    o Türkçe rap
    o Arabesk müzik (türevleri; Arabesk-Pop müzik, Protest müzik, Özgün müzik)
    o Fantezi müzik (türevleri; Fantezi-Pop müzik), Hafif Sanat müziği)





  3. HaKHaN
    Özel Üye
    Türkiye'de bölgesel müzik türlerinin nelerdir

    Trakya Havaları

    Trakya müziklerinde ağırlıklı olarak 9/8lik ritim kalıbı kullanılır.Nadirende olsa 4 zamanlı kalıplarda kullanılır.Trakya müziklerinde daha çok roman havaları mevcuttur.Ensturman olarak klarnet ve ritim ensturmanları kullanılır.Rumeli müziklerine bakıldığında yine 9 ve 4 zamanlı usuller görülür.Ensturman olarak daha çok akordiyon ve uzuki kullanılır.

    Ege Türküleri
    Ege denince akla Zeybek gelir.Mert,cesur,atılgan haksızlığa düşman olarak tanınıtlar.Kurtuluş savaşında gösterdikleri başarılar ünlerine ün katmıştır.Bölgenin oyun ve müzik türü zeybektir.Ensturman olarak bağlama,davul ve kemane kullanılır.

    Karadeniz Türküleri
    Karadeniz müziği halk müziğinin özelliklerini gösteren bir müzik türüdür.7'li ve 5 zamanlı usuller kullanılır.Dansına 'horon' denir.Ensturman olarak karadeniz kemençesi,tulum ve zurna kullanılır.

    İç Anadolu Müzikleri
    İç anadolu bölgesinde 4 zamanlı usuller yaygındır.Misket havaları yoğunluktadır.Bu yörede 'bozlaklar'mevcuttur.Bozlak acı ve hüzün anlatan şiirlerin serbest ritimli ezgilerle söylenmesidir.

    DoğuAnadolu Müzikleri
    Türk halkına özgü müzik türüdür.Bu bölgede uzun havalar mevcuttur bunlara 'maya' denir.Acı,hüzün,hasret anlatan 8 heceli şiirleri serbest ritimli ezgilerine denir.Bu bölgenin dansıda 'halay'dır.

    GüneyDoğuAnadolu
    Güneydoğu anadolu müzikleri bölgenin yöresel özelliklerini yansıtırlar.Türk halk müziğinde ritimsiz,sözlü müziğe uzun hava denir.güney anadolu bölgesinde Kerkükte uzun havalara hoyrak denir.





+ Yorum Gönder