+ Yorum Gönder
Dünya Tarihi ve İnanç ve Kültür Forumunda Alevi İnancı Nedir Konusunu Okuyorsunuz..
  1. Gizli @ yara
    Özel Üye

    Alevi İnancı Nedir








    Alevi İnancı Nedir



    Alevi İnancı Hakkında Bilgi


    Allah, Muhammed, Ali kutsalligini kalbinde tasiyan, Hz.Alinin adaletinden ayrilmayan temelinde insan sevgisi bulunan her dine, mezhebe ser inanca saygi duyan ve hosgörü ile bakan, dil, din, irk, renk , farki gözetmeyen eline diline sahip olma ilkelerini sart kosan, gelmek isteyen, inançli insanlari çatisi altina alarak manevi susuzluklarini gideren, insanlari yasadiklari toplumda kendi istekleriyle kendi kendilerini yargilamalarini saglayan, laik,demokrat, eistlikçi, katilimci, paylasimci düsünceyi savunan, zalime ve zulme karsi gelen, mazlumun yaninda olan, seriatin bagnaz kuralllarina bagli olmayan, ve onu reddeden, Islam dinini kendine göre ve sunni inancin disinda yorumlayan, asli dogruluk, kemali dostluk, cevheri, merhamet, görüsü esitlik, hazinesi bilgi, meyvasi sevgi hamuru ile yogrulmus, insani Kamil ve erdemli insan yaratmayi ön gören, korkuyu asip sevgi ile tanriya yönelen, Enel-Hak ile insanin özünde tanriyi gören, yaradan ile yaradilan ikiliginen Varlk Birligine varan, edep ve ahlakligi yasamin temeline oturtan, insani yücelten, hamurunda hem ilahiligin hemde irfaniligin mayasi bulunan; kisinin ahlakli ve karakterli yasam ilkelerini belirleyen, Hz. Muhammed ve Hz. Aliden gelen neslin imametini teberra ve tebelle ilkesi ile sahiplenen, dini biçim ve sekil olarak degil, gerçek anlamiyla algilayan, dini bagimsiz bir irade gücü ve batini özelligi ile evrimlestiren akil ve iman bütünlügünde birlestiren ve tüm bunlari Kirklar Cemi ile yürüten bir inanç sistemidir.
    Alevilik Aleviler için üst kavrami, Bektasilik ve Kizilbaslik ise alt kavramlari olusturur.

    ALEVILIGIN OLUSUMU
    Aleviligin olusumu ile ilgili olarak iki farkli görüs bulunmaktadir:
    Birincisi:
    Aleviligin Islamiyetle birlikte basladigi ve Hz.Ali ve onun soyundan gelen imamlarla birlikte Aleviligin olustugu seklindeki görüsdür. Hz. Muhammed in, ölümünden sonra damadi ve amcasinin oglu olan Hz.Ali nin halife olmasini vasiyet ettigi bilinmektedir. Ancak bu vasiyetin uyulanmamasiyla baslayan sürtüsmeler Hz.Alinin ve ogullari Hasan ile Hüseyin in öldürülmesinin de içerisinde yer aldigi olaylarla sürmüs ve Islamiyet deki büyük ayriligi baslatmistir.
    Bir tarafta, Hz.Ali ve onun ehlibeytine bagli olan insanlar ki bunlar Aleviler, Diger tarafda ise Muaviye ve onun oglu tarafinda yer alan sünniler yer almislardir.
    Yalniz burada Hz. Ali ve Ehlibeyt inin yaninda yer alan ve Islamiyet içerisinde SII olarak bilinen bir grup bulunmaktadir ki (Örn. Iran) bunlarin Islamiyet, Hz. Ali ve Ehlibeyte bakis açisi, yorumlama sekli ile Anadolu ve Balkanlarda bulunan Alevi-Bektasilerin Islamiyete, Hz.Ali ve Ehlibeyte bakis açilari ve yorumlama sekilleri birbirinden farklidir. Örnek: Bir tarafta Sii olan ve kati Islam anlayisini uygulayan Iran Islam Cumhuriyeti ve diger tarafta Türkiye Cumhuriyetindeki uygulamalari bile reddeden, kati bulan Modern Anadolu Alevileri Iran örneginde oldugu gibi Siilerin Islamiyete bakis açilari bilinmektedir. Konuyu daha iyi anlamak için Alevi-Bektasilerin Islamiyete bakis açilarini ve Anadolu Aleviligi konusundaki açiklamalari okumak gerekmektedir.
    Ikinci Görüs:
    Aleviligin olusumu hakkinda ortaya atilan ikinci görüs ise, Orta Asyadan göçe baslayan saman Türkler, yüzyilar süren bu göç esnasinda karsilastiklari yerlerdeki dinler ve kültürlerle birlikte Anadolu ya gelirler. Anadolu ya geldiklerinde burada bulunan yerli kültür ve dinlerin de etkisin içinde bulundugu bir ortak Anadolu sentezi olustururlar, buna da Anadolu Aleviligi denir. Bu olusturulan sentezin içinde Islamiyetin sii unsurlari ile birlikte, zerdüslük, Budizim, Mani dini, Yahudilik ve çogunlukla da samanizm in etkileri gözükür. Orta Asyanin Kami Anadoluda DEDE olur, Davulu SAZ olur. Ikinci görüse göre Alevilik, sadece bir inanç degil ayni zamanda bir kültür, bir yasam biçimidir.
    ALEViLiKTE iBADET:
    Alevi / Bektasîlikte kisisel ibadetin: yeri, zamani, mekâni, sekli yoktur. Birincil ve en iyi ibadet her an Kâmili insan (bilgin olgun dürüst insan) olmaya çalismaktir. Bilim yolundan gitmek, eline, diline, beline sahip olmak, helâl lokma yemek, kendine reva görmedigini baskasina uygulanamamak..vs. Aleviler için en büyük ibadettir. Zaten bu kurallari yerine getirenin tanriya yalvarip af/merhamet dilemesine gerekte yoktur. Bu nedenlerden Alevîlerin islamin 5 sartina (namaz, oruç, haç, zekât kelimeyi sahadet) uyma, camiye, kiliseye . hatta cem-evine, gidip gitmeme, diye bir zorunluluklari yoktur. Gerçek içten ve gizli; insanî ahlâksal kurallara uymadiktan sonra, yapilan ibadet gösteristen öteye gitmez. Kendini ve halki, kandirmaktan baska bir sey degildir. Alevi /Bektasîlikte toplumsal anlamda bir tür ibadet CEM kurumu içinde vardir. Kelime anlami ile CEM, BIRLIK demektir. "Alevîligin kalbi cemde atar. Alevîligin sirri cemde yatar" denilir. Alevîligi bütün yönleri ile anlamak Cemi anlamaktan geçer. Cemde yapilan her hareketin, her sözün inançsal, kültürel, toplumsal sembolik anlamlari vardir.








  2. Gizli @ yara
    Özel Üye





    12 IMAMLAR
    Aleviler, Hz. Muhammedin hakka yürümesinden sonra Müslümanlara önderlik etmesi gereken kisilerin Ehlibeyt soyundan olmalari gerektigine inanirlar. Buna kaynak olarak ta Kuran-i Kerimin Azhap Suresi 33. Ayeti gösterirler. Bu Ayet söyle: Ey Ehlibeyt Allah sizden her türlü pisligi, suçu gidermek ve sizi tertemiz bir hale getirmek diler. Bu Ayetin anlami, Ehlibeytin dogustan ari oldugu bu anlamda da imamligin Ehlibeytin soyundan gelen kisilerin hakki oldugudur. Bilindigi gibi Ehlibeyt, Peygamberin ailesidir, soyudur. Peygamberin soyu da, yani Ehlibeyt Hz. Ali kanaliyla devam etmektedir. Dolayisiyla önderlik (halifelik) Hz. Ali ve çocuklarinin hakkiydi. Ama maalesef birakin Ehlibeytin imamligini, ortada müthis bir Ehlibeyt düsmanligi vardi. Bu düsmanlik aslinda biçimde Ehlibeyteydi. Bu düsmanligin asil hedefi Islamdi. Çünkü bu düsmanligi gelistirenler Cahilliye döneminin azili putperestleriydiler. Bu düsmanligin sonuçlari günümüze kadar da devam etmektedir. Bu düsmanlik öyle bir hal aldi ki, basta Hz. Ali olmak üzere bütün soyu büyük zulümler gördü. Ve on ikinci Imam Mehdinin disinda digerleri genellikle zehirlenerek sehit edildiler. Hiç biri vadesiyle hakka yürümemistir.
    On iki Imamlarin Alevilikte çok büyük bir anlami vardir ve Aleviler ibadetlerinde her zaman on iki Imamlara bagliliklarini dile getirip onlari anarlar. Kisaca belirtmek gerekirse; on iki Imamlar bir bütün olarak- Aleviligin temel yapi taslarindadir. Bunlara ek olarak Aleviler on ikinci Imam Mehdinin bir gün gelip kendilerini kurtaracagina inanirlar.
    Alevilerde Kurban Gelenegi ve Kurban Bayrami

    Canlar kurban kelimesinin anlami Allaha yaklasmak Allahin rizasini kazanmak demektir
    Yani Allaha manevi açidan yaklasmaktir.
    Aslinda sadece kurban keserek Allaha manevi açidan yaklasilmiyor .Bir fakir sevindirmek bir yoksulun karnini doyurmak insanlara sevgiyle yaklasmak okumak isteyipte yoksulluktan okuyamayan ögrencileri okutmak kisacasi yoksulu ve fakiri sevindirmek Allahin rizasini kazanmak demektir yani kurban kesmedende bunlar yapildiginda kurban yerine geçer
    Canlar kurban gelenegi HZ. Ibrahimin oglu ismaili kurban adak etmesiyle baslar.
    HZ. Ibrahim çocugu olmadigindan Allaha yakinirken ya Rabbim benim günahim neydide bu kadar malim mülküm varken soyumu sürdürecek bir evlad dahi vemedin bana diye yakarirken Tanri Ibrahimin duasini kabul edip ya ibrahim sana bir evlet verecegim sende dünyada ençok sevdigini bana kurban edeceksin demesiyle kurban gelenegininde temeli atilmis oldu . ismail dünyaya geldiginde Hz Ibrahim sunu anladiki dünyada ençok sevdigi oglu ismail di ve Allaha vermis oldugu sözü yerine getirmesi gerekiyordu.
    Ismail 12 yasina gelinceye kadar Hz Ibrahim sürülerle koyun ve develer kesmesine ramen Allaha vermis oldugu sözü yerine getirmesi gerekiyordu her gece rüyalarina vermis oldugu söz geliyordu ve Hz Ibrahim içindeki nefsi yenmesiyle ismaili kurban etmek istemide kendi varligini Tanri varliginda eritmesi ve böylece tümüyle Tanriya erismek istegidir . Gerçektende
    Hz Ibrahim vucudu yoketmeden de Tanriya varilacagini anladi. Böylece oglunu ve kendini yok etmekten çekinip elde ettigi bu gerçek kavusma ugruna maddi bir kurban (koç) adadi ki
    Günümüze degin gelen kurban kesmenin kökü buraya dayanir.
    Hz ibrahimin nefsini yenmesi ismaili bicak altindan kurtaran oydu ogünden bugüne kadar insan oglunun kurban edilmeyisi insanlar arasinda sükran ,sevinç,dileklerinin kabulolmasi manasinda bugüne kadar bayram havasinda yapilarak gelmistir..
    Bakin bukonuda Genç Abdal nediyor
    Ayn i cem de herkes muradin buldu
    Donandi meclisler nur ile doldu
    Hep erenler evliyalar cem oldu
    Bu dem bayramimiz seyranimiz var
    Alevilerde ise kurban dendigi zaman asil kurban nefsini tiglamaktir
    Çünkü Alevilerde dualarda canim kurban tenim tercüman diyerek ikrar verip ikrarinda durmaktir, ilim ve irfanla olgunlasip erenler yolunda el ele el hakka insani kamil mertebesine erip o meydana gelmektir
    Allah Allah deyip gel bu meydana
    Can bas feda edip götür kurbana
    Boyun egip yüz sür Sahi Merdana
    Erenler bu meydan er meydanidir.
    Nesimi bu konuda bakin nediyor
    Canim erenlere kurban
    Serim meydanda meydanda
    Ikrarim ezelden verdi
    Canim meydanda meydanda
    Gerçek olan olur gani
    Gani olan olur veli
    NESIMI ,yim yüzün beni
    Derim meydanda meydanda
    Alevilerde kurban adak yapmanin kurallari vardir her can istedigi anda kurban adayamaz
    Özellikle kurban kesecek canlar ev içerisinde dargin küskün olmayacak , kurban adak yaparken aileyi bir araya toplayip herkes rizalik vermesi gerekmektedir çünkü bizlerde rizasiz lokma yenmez nasilki cemlerde rizalik verilmeden cemler yapilamiyorsa dedeler rizalik almadan cemi yapamiyorsa kurbandada ayni rizalik alinmasi gerek mektedir.
    Alevilerde özellikle adak kurbanlari herhangi bir canin bir dilek dilediginde ,bir kazadan kurtuldugunda,diledigi bütün dileklerinin kabul olmasindan sonra kurban keserler bu kurbanida kapi komsuya ve özelikle fakirlere dagitmalari gerekiyor.
    Ikrar kurbanlari vardir bu kurbanlar da yapilacak bir cem esnasinda gelen bütün canlara cemde lokma olarak sunulur.
    Kurban bayraminda ismail askina adamis olduklari kurbanini kesmeden önce ailesiylebirlikte bir dergahta bayram ibadeti yaparlar cem seklinde cemal camale dedenin karsisinda kurban düvazlari söylenir ve secde yapilir. Dergahlarin olmadigi yerde dedesini eve çagirir ve dede kurbani n duasini verir ve kurban tiglanir. Alevilerde bayramdendigi zaman darginlarin barismasi,hasta ziyaretleri,kabir ziyaretleri,büyüklerimizi ziyaret etmek ,bir fakir doyurmak,yoksullari ziyaret etmek,ziyaretlere varip dilek dilemek ve en önemlisi cem olup pir karsisinda dua ya durmaktir
    Asli Sah i Merdan , Güruh i Naci
    Gerçege baglidir buyolun ucu
    Senede bir kurban talibin borcu
    Pir i Tarikata indi bu kurban
    Canlar Aleviler biryerleri taslayarak bayram yapmazlar Alevilerin bayram anlayisi yukarda siraladiklarimizdir yasadigim Tercan bölgesinde böyle bayram yapilir
    Belki yöresel olarak küçük farkliliklar olsada öz itibariyle aynidir yani kurban kesmekten amaç yoksulun karnini doyurmaktir fakir sevindirmektir,inancinizdaki degerleri yasatmaktir en önemliside içinizdeki kini kibiri atarak Ailenizle birlikte pirin karsisinda özünüzü dara çekmektir piri pak olmaktir.
    Hak Muhammed Ali yoluna gönül verenlerin askina
    Hizir yardimciniz olsun





  3. Gizli @ yara
    Özel Üye
    MUHARREM AYI VE MATEM ORUCU
    Muharrem ayi Hicri takvimin birinci ayidir. Onuncu günün de ismi, Asuredir. Tarihi kaynaklara göre milattan çok önce Arap, Israil ve Fars milletleri tarafindan, Muharrem ayinin As;ure günü, kutsal kabul edilen ortak bir degerdir. Bugünün degerini ve kutsalligini, tarihler söyle anlatiyor:
    Adem atanin tövbesinin kabul edildigi gün.
    Nuh Peygamber'in gemisinin karayi buldugu gün.
    Ibrahim Peygamber'in Nemrut,un atesinden kurtuldugu gün.
    Musa Peygamber'in kavmini Firavun'un serrinden kurtardigi gün.
    Yunus Peygamber'in baligin karnindan kurtuldugu gün.
    Eyüp Peygamber'in dertlerine sifa buldugu gün.
    Saymakla bitiremeyecegimiz bütün peygamberlerin refaha, kurtulusa ve basariya ulastiklari gündür. Onun içindir ki Nuh Peygamber dahil ondan sonra gelen bütün peygamberler, Hz. Muhammed ve Hz. Ali de 10 Muharrem Asure günü sükür ve senalarini ifade ederek, oruç tutmuslar. Nuh Peygamber'in kurtulus çorbasini pisirip fakir fukaraya yedirmisler, Hayir ihsan yapmislar. Bütün tarihler o güne kadar olan, Muharrem ayinin kutsalligi ve özelligini böyle anlatirlar.
    MATEM
    Matem Farsça,dan gelen bir kelimedir. Türkçe'de anlami: Çok sevilen degerli bir varligi veya yakini kaybedildiginde bu insanin günlük yasamini etkiler; insanlar kederlenir, üzülür aglar ve uzun bir zaman üstünden atamaz, eglenemez, gülemez, neselenmek istemez, hep günlerini üzüntü ile geçirdigi zaman dilimine Yas veya matem tutmak, demektir.Hz. Muhammed,in ölümünden 48 sene sonra, bütün peygamberlerin kutsal kabul ettikleri, oruç tuttuklari Hicri 10 Muharrem 61 Cuma günü Miladi 10 Ekim 680 tarihinde, Kerbela denen Firat Nehri,nin kenarinda, kurda kusa sebil olan Firat suyunu, Hz. Muhammed,in torunlarina, Ehl-i Beyt,ten de tek kalan Hz. Hüseyin,ine ve onun mahsun yavrularina vermediler. Dünya da bugüne kadar bir esi benzeri olmayan, insanlik aleminin yüz karasi, görülmemis susuz bir zulüm ve katliam islendi.
    Muharrem ayi denince? Aleviler için yas veya matem ay iakla gelir. Bugüne kadar inancinda, felsefesinde, itikatinda, sevgisinde, Hz. Muhammede ve onun Ehl-i Beyt'ine cani gönülden Ask-i Muhabbetiyle bagli olan Aleviler, onlarin sevgisi ile sevinmisler, kederi ile kederlenmisler, acilarina aglamislar, gördükleri zulüme de yas tutmuslar. Zulüm edenleri de lanetle anmislar.
    Hz. Muhammede ve Ehl-i Beytine inanip iman edenler, onlara yapilan bu zulmün acisini hiçbir zaman unutmazlar. Hele Muharrem ayi gelince o zulmün kendilerine yapilmis gibi acisini hissederler. Iste o 12 gün, oruçlu halleriyle. Dügünlere, eglenceli yerlere gitmezler, dügün nisan yapmazlar, fazla sulu yiyeceklerden güçleri oraninda sakinirlar, yasadiklari ortama göre, imkanlari ve olanaklari el veriyorsa tras olmazlar, istahlarinin çektigi güzel ve etli yemekleri yemezler.
    Alevilikte oruç tutarken sahura kalkmak yoktur. Durumu özetleyecek olursak: Nasil ki yakinlarinizdan birini kaybettiginiz zaman, onun acisi ile bir zaman kederli, üzüntülü günler yasiyorsaniz. Iste 12 gün oruç boyunca da aynen öyle yasanir.
    Asure
    Matem Orucu bitiminde Asure pisirilir. Asure, tatli bir çorba olup, birlikte yenilir veya evlere dagitilir. Asure çorbasinda et bulunmaz. Bugday, findik, ceviz veya meyvelerden olusan 12 degisik üründen yapilir (tarif). Asure Günü, Sünnilerin Ramazan Orucu bitiminde kutladigi Seker Bayrami gibi bir bayram kutlamasi degildir. Aleviler; Kerbelada Imam Hüseyinin oglu Zeynel Abidinin sag kurtuldugu için mutludurlar, bu nedenle çorba tatli olur.
    Muharrem ayinda Aleviler bir araya gelerek birlikte mersiyeler, siirler, deyisler, Alevi önderlerinin kahramanlik öykülerini okurlar, anlatirlar, söylerler.
    ORUCA NIYET ETMEK
    Bism-i SahAllah Allah Er Hak-Muhammed-Ali askina, Imam Hüseyin Efendimizin susuzluk orucu niyetine Kerbelada sehid olanlarin temiz ruhlarina, Fatima Anamizin sefaatina, Oniki Imamlar askina oruç tutmaya niyet eyledim. Ulu Dergah kabul eylesin
    ASURE LOKMASI IÇIN DUA
    Bism-i Sah Allah Allah
    Barekallah. Sehidler Sahi Imam Hüseyin Efendimizin ve Kerbela sehidlerinin yüce ruhlarinin sad olmasi için barekallah. Cümle erenlerin ruhu için barekallah. Yurdumuzun, Ulusumuzun, Cumhuriyetimizin esenlikte olmasi için barekallah. Ordularimizin güçlü olmasi için barekallah. Ahirete göçenlerimiz ve bugün yasayanlarimiz için barekallah. Gökten hayirli rahmet, yerden hayirli bereket vermesi için barekallah. Muhammed Mustafa, Aliyyel Mürteza, Imam Hasan, Imam Hüseyin, Kerbela Sehidleri ve Hünkâr Haci Bektas Veli hakki için el-Fatiha ve salevat. Gerçege hü





  4. Gizli @ yara
    Özel Üye
    ASURE YENDIKTEN SONRA OKUNACAK DUA
    Bism-i Sah Allah Allah
    Allah, Muhammed, Ali, Oniki Imam Efendilerimizin ruhu revanlari, sâd ve handan ola. Münkir ve münafiklar mat ola, müminler sâd ola. Lokmalarimiz dertlere deva ola.
    Matem-i Hasan ve Hüseyin ola. Cümlemize hakli hayirli kismetler verilmesi için
    Nur-u Nebi, Kerem-i Ali, Pirimiz Hünkâr Haci Bektas Veli demine hü.

    Allah, Muhammed, Ali kutsalligini kalbinde tasiyan , Hz.Alinin adaletinden ayrilmayan temelinde insan sevgisi bulunan her dine , mezhebe ser inanca saygi duyan ve hosgörü ile bakan, dil, din, irk, renk , farki gözetmeyen eline diline sahip olma ilkelerini sart kosan, gelmek isteyen, inançli insanlari çatisi altina alarak manevi susuzluklarini gideren, insanlari yasadiklari toplumda kendi istekleriyle kendi kendilerini yargilamalarini saglayan, laik,demokrat, eistlikçi, katilimci, paylasimci düsünceyi savunan, zalime ve zulme karsi gelen, mazlumun yaninda olan, seriatin bagnaz kuralllarina bagli olmayan, ve onu reddeden, Islam dinini kendine göre ve sunni inancin disinda yorumlayan, asli dogruluk, kemali dostluk, cevheri, merhamet, görüsü esitlik, hazinesi bilgi, meyvasi sevgi hamuru ile yogrulmus, insani Kamil ve erdemli insan yaratmayi ön gören, korkuyu asip sevgi ile tanriya yönelen, Enel-Hak ile insanin özünde tanriyi gören, yaradan ile yaradilan ikiliginen Varlk Birligine varan, edep ve ahlakligi yasamin temeline oturtan, insani yücelten, hamurunda hem ilahiligin hemde irfaniligin mayasi bulunan; kisinin ahlakli ve karakterli yasam ilkelerini belirleyen, Hz. Muhammed ve Hz. Ali den gelen neslin imametini teberra ve tebelle ilkesi ile sahiplenen, dini biçim ve sekil olarak degil, gerçek anlamiyla algilayan, dini bagimsiz bir irade gücü ve batini özelligi ile evrimlestiren akil ve iman bütünlügünde birlestiren ve tüm bunlari Kirklar Cemi ile yürüten bir inanç sistemidir. Alevilik Aleviler için üst kavrami, Bektasilik ve Kizilbaslik ise alt kavramlari olusturur.
    Alevilikte Allahtan baska Tanri Yoktur.
    Kizilbaslik Nedir?
    Kizilbas, Allahi ve Resulü ugruna kendini adamis, onlarin yolunda canindan ve malindan vazgeçmis, bu yolda ölmek var dönmek yoktur yeminini basina sardigi kirmizi sarik ile ilan eden kisilerdir.
    Bektasilik Nedir?
    Türkiyede babagan ve dedegan kollarina bagli Aleviler kendilerini Bektasi olarak tanimlarlar.
    4 Kapi 40 Makam Nedir ?
    Yolumuzun erkani 4 Kapi 40 Makamdir. Bu 4 Kapi ve 40 Makam söyledir.
    4 Kapi;
    Seriat Kapisi
    Tarikat Kapisi
    Marifet Kapisi
    Sirr-i Hakikat Kapisi
    1-Seriat Kapisinin Makamlari;
    Iman getirmek
    Ilim ögrenmek
    Namaz, oruç, zekat ve hac ve gaza eylemektir ve cenabetten arinmaktir.
    Helal istemek, kazanmak, faizi haram saymaktir.
    Nikah Kiymak
    Hayz ve Nifazin Nikahi haram eylemesi
    Ari giymek, ari yemek
    Sünnet-i Cemaat
    Sefkat
    Emri marut, yaramaz islerden kaçinmak.
    2- Tarikat Kapisi:Egitim ve ögretim müessesesidir
    El alip tövbe kilmak
    Mürid olmak
    Saçin gidermek ve libasini giymek (gösterissiz kilik kiyafette bulunmak.)
    Insanin nefsi ile mücadele etmesi
    Hizmet etmek
    Korku (hata yapmaktan, gönül kirmaktan,kötülük yapmaktan kork)
    Umut tutmak
    Hirka, (sadelik), Zembil(Hakkin yolunda giden, ulu tanrinin dostlugunu arayan , kendisine tanritanri sevgisinin atesiyle yol gösterecek aydinlatici aramak için durmadan gezip dolasmayi), Makas(dünya ile ilgili her türlü ihtirasin tehlikeli olabilecek her türlü düsüncenin zihinlerden sökülüp atilmasi), Seccade (Tanrinin karsisinda insan oglunun ne kadar aciz oldugunu kavrayarak kibir hirs kendini begenmislik gibi duygulardan uzak durmak), Ibret , Hidayettir.
    Sahib-i makam sahib-i cemiyet, (Çevresinde kendisine ve bilgisine güvenen bir topluluk olusturabilecek bir kisi sahib-i cemiyet olacak)
    Ask ve Sevk ( Bu makama gelmis Hak , bu kapida aldigi gereli bilgi birikimi ile, belli bir olgunluk düzeyine ulastiktan sonra ve saglam ahlak degerlerine sahip olduktan sonra yoluna yine devam ederek o kutsal amacina ulasmak ister bunun özlemini duyar. Böyle özlemi duyan Tarikat kapisindan Marifet Kapisina gelmistir.
    3- Marifet Kapisi
    Bu kapida Yolun Talibi daha derin arastirmalar ve incelemeler yaparak dogrulari ve Hakki daha derinden kesfedecektir.
    Edep (Yolumuzun ahlak kurallarina aykiri hiçbir davranista bulunmamaktir.)
    Korku ( Insanlari çirkin ve zararli düsüncelerden koruyacak bir güç kaynagidir.)
    Perhis/ Yetinmek ( Her türlü asiri istek ve yönelislerden ve her türlü asiri düsünce ve duygulardan perhizkarlik yapmasi)
    Sabir / Kanaat (Insan ancak sabir ile karsilastigi zorluklarin üstesinden gelir.)
    Utanmak (Utanma duygusunu hisetmek ve tasimak olgunlasmanin bir çok baska önemli ve degerli ögesini olusturur.)
    Cömertlik ( Bir insan , bir arif kisiye gerçek bir tanri dostuna cömertlik yakisir.)
    Ilim ( Insan ancak ilim ile yolunda saglikli yürüzebilecektir.)
    Miskinlik (Gösterissiz yasamak)
    Marifet ( Kaynagini bilimden ve ulu Allaha karsi duyulan sonsuz bir sevgi , bir doyumsuz askve bitmez bir özlemden alan hem bilim hemde sezgi ve içe dogma yoluyla yüce tanrinin zative kainatin olusumuyla ilgili tüm sirlari sakladigi tüm gerçekleri bilme alma halidir.)
    Kendini bilmek (Kendini bilen kisi Hakki da görmüs olur. Ve insani-i Kamil olmak yolunda büyük bir adim daha atilmis olur.)
    4- Hakikat Kapisi

    Insan bu kapidan geçtikten sonra Tanri dostluguna kavusmak o sonsuz deryaya ulasarak , orada eriyerek yok olan bir damla haline dönüsmenin hazzini tadar. Bundan sonra dönüp insanliga hizmete gitme kapisidir.
    Toprak olmak ( alçak gönüllü olmak)
    72 Milleti ayiplamamak (Dünya insanliginin hiç birini hor görmemek ve ayiplamamaktir.)
    Elinden geleni men kilmamak (Kisisel fedakarliklar yaparak dilek sahibinin derdine derman olmaktir.)
    Herseyin kendisinden güven kilmasi (
    Tanriya riza göstermek
    Sohbet
    Seyir (Insan tasavvuf felsefesine göre 3 önemli yolculuk yapar. 1- Tanri katinda bir asli ve gerçegi olarak yaratilir ve dünyaya gelir . 2- dünyada insanlar kamil olabilme ugruna verdigi çabalar sonucunda mak----- ulasir. 3- Tanriya seyirdir.
    Sirr (Gerçek olan tek varlik Yüce Allahin varligidir. Dolayisiyla gerçekle ilgili sirlar , Allaha ait sirlardir.
    Münacattir. (Tanriya ulasma , Ona siginmadir.)
    Müsahade (Tanrinin cemalini görebilmek o erisilmez zevke erebilmek yeri , mutlak gerçege ulasmaktir.)
    Kirklar Cemi: Alevilerin bugün sürdürdükleri, erkanlari 12 hizmetin yapildigi yol a CEM denir.


  5. Gizli @ yara
    Özel Üye
    HZ. ALI:
    Alevi yolunun kurucusu, Imamlarin basi, Hz. Hasan ile Hz. Hüseyinin babasidir. Tarikatta Yol Alinin deyimi ile anilir. Hz. Muhammet ile ayni gömlege girdigi ( bir oldugu ), bu yüzden Hz. Muhammedle ayri tutulmamasi gerektigine inanilir.
    ALLAH IN ARSLANI IMAM HZ.ALI
    EHL-I BEYT
    Hz. Muhammedin kizi Fatima anamizdan gelen soydur. Bu soya giren her kisi Alevi için kutsal önderdir.
    1-Hz. Muhammed
    2-Imam Ali
    3-Hz. Fatma anamiz
    4-Imam Hasan
    5-Imam Hüseyin
    ERKAN NE DEMEKTIR ?
    Sözlük anlami olarak esaslar, direkler demektir. Alevilik erkani denildiginde Aleviligin esaslari , yol kurallari , kisacasi yolu anlasilir. Alevilik yolunda 7 farz 3 sünnet vardir.
    3 SÜNNET
    Allahin birligine inanmak,
    Kalbinde adavet olmamak, kötülük etmemek,
    Tarikatin emirlerini yerine getirmek
    7 FARZ
    Mürebbisine düse
    Müsahib ola
    Taç uruna
    Sirdar ola
    Yar a yar ve özü ulu ola
    Beli Berk ola
    Hakka sohbet kila
    CENNET CEHENNEME ILISKIN INANCIMIZ NEDIR?
    Her ne kadar cennet cehennem kavramlari Alevi literaturunda da çokça yer almakta ise de, Kuran da anlatilan biçimiyle bir Cennet- cehennnem anlayisi Alevilikte hakim degildir.
    MUSAHIPLIK NE DEMEKTIR ? ?
    Musahiplik yol kardesligi demektir. Alevi inancina göre evli her Alevi kendisine denk düsebilecek baska bir evli Alevi ile dinsel bir kardeslik tutar; bu ayni zamanda kendisinin ahiret kardesidir. Öz kardeslik kurallarindan daha agir kurallari olan bu yol kardesligi Alevilikte farzdir.

    GÖRGÜ NEDIR ? DÜSKÜNLÜK NEDIR ?
    Alevi yolunda her talib , yilda bir kez tüm toplulugun ve pirinin huzurunda, o yil içerisinde yaptiklarinin ve yol kurallarina uyup uymadiginin hesabini verir. Burada hem dinsel hem dünya evi sorunlar , sorumluluklar söz konusudur. Eger kisi, topluluk tarafindan kabul görülmeyen hatalar, fenaliklar yapmamis ve kurallari yerine getirmisse, pirin ve orada bulunan yol erenlerinin izniyle görülmüs olur.
    Komsuluk iliskilerinde hosnutsuz, yol kurallarina aykirilik gösteren kisiler düskün birakilirlar. Düskünlük bir anlamiyla toplumun disina çikarmak , cemaatten atmak anl----- gelir. Cezanin büyüklügüne göre geçici ya da sürekli düskünlükler vardir.
    ALEVILIKTE AHLAK SISTEMININ TEMELI NEDIR?
    Alevi sisteminin temeli ; eline , beline, diline hakim olmaktir. Eline demek, kendisine izinli olmazan seylere dokunmamak; beline demek; kendi esi disinda hiç kimseyle cinsel iliskide bulunmamak; diline demek ; yalan söylememek demektir.
    KURBAN
    Hakka sunulan , eti yenilen hayvana kurban denir. Alevilikte Allah yoluna, Inanç yoluna, ululara ve Hakka yakinlasmak için kesilir.
    ADAK
    Bir dilegi yerine getirmek, bir tehlikeden korunmak için gücüne inandigimiz seylere vaad edilen seylere denir.
    LOKMA
    Dualanmis bir yiyecegin her parçasina denir. Dedelerden ululardan lokma almak sevaptir.
    DEM
    Kan, zaman, an, soluk anl----- gelir. Alevilikte dem kurallari geregi alinan kutsal içki, duali içki anl----- gelir.
    MUHARREM ORUCUNUN ANLAMI NEDIR?
    Kurban Bayrami Hicri Takvim'e göre Zilhicce ayinin 10. günü baslar. Kurban Bayraminin 1'nci gününden baslayarak 20 gün sayilir. 20'nci günün aksami Muharrem Orucu için niyet edilir ve oruç baslar. Muharrem Orucundan önce 3 günlük MASUM-U PAK ORUCU tutulur. Bu oruç Küfe'de sehit düsen Müslüm Bin Akiyl ile çoçuklari ibrahim ve Muhammet için tutulur. Müslüm, imam Hüseyin'in amcasinin oglu ibrahim ile Muhammet ise amcasinin torunlaridir. 3 günlük Masum-u Pak ve 12 günlük Muharrem Orucu olmak üzere toplam 15 gün oruç tutulduktan sonra Muharrem Ayinin 13'ncü günü kurbanlari tiglanir ve ASURE dagitilir. Kurban imam Ali Zeynel Abidin'in Kerbela Katliamindan kurtulusundan duyulan sevinci belirtir. Muharrem Ayinda eglence yapilmaz, biçaga ve kesici aletlere el sürülmez, dügün-nisan-sünnet törenleri yapilmaz, kari koca iliskileri kesilir, kurban kesilmez, et yenilmez. Kerbela sehitleri'nin çektikleri susuzlugu hissetmek için su içilmez, eglence yerlerine gidilmez, saç ve sakal trasi olunmaz.
    Günümüzde bunlarin bir bölümü uygulanamamaktadir. Örnegin, sakal trasi olmamak gibi
    Su saf olarak içilmemektedir. Vücudun su ihtiyaci yenilen yemeklerden, çay-kahve-mesrubat-meyve suyu-ayran gibi sivi içeceklerden karsilanir.
    Alevi inanci sekilcilige takilip kalmayi degil, özü benimser. Aklin ve ilmin yolundan ayrilmaz. Önemli olan imam Hüseyin'in ve diger Kerbela sehitleri'nin çektikleri aciyi ve zorluklari beyninde, kalbinde ve gönlünde duymaktir. Onlar gibi düsünüp, onlar gibi yasayip, onlar gibi inanmaktir. Zalime karsi çikip, mazlumdan yana olmaktir. Eline-diline-beline sadik olup insanca ve onurluca yasamaktir. Onlara layik olmaktir. Ölmeden önce ölmek, öldükten sonra yasamaktir. Yasayan ölü olmamaktir. Yarin onlar'in huzuruna alni açik yüzü pak çikmaktir. Onlar'in biraktigi onurlu mirasa sahip çikmaktir.
    Belirlenmis bir iftar vakti'de yoktur. Aksam olup günes batinca, karanlik gözle görünce oruç açilir. Gece sahura kalkma uygulamasi Muharrem Orucu'nda yoktur.
    Oruç tutulmadan önce (yatmadan önce) söyle niyet edilir. Niyetten sonra Muharrem Orucu baslar.
    BiSMi SAH. ALLAH ALLAH. ERENLERiN HiKMETiNE. ER HAK MUHAMMET-ALi ASKINA. iMAM HÜSEYiN EFENDiMiZiN SUSUZLUK ORUCU NiYETiNE. KERBELA SEHiTLERi'NiN TEMiZ RUHLARINA MATEM ORUCU NiYETi iLE HZ. FATMA ANAMIZIN SEFAATiNE. 12 iMAM, 14 MASUM-U PAK EFENDiLERiMiZiN SEVKiNE, 17 KEMERBESTLER HÜRMETiNE HAZIR-GAYiP GEÇEK ERENLERiN YÜCE HÜMMETLERi ÜZERiMiZDE HAZIR VE NAZIR OLA. LANET MÜNKiRE. LANET YEZiD'E. RAHMET MÜMiN'E ALLAH EYVALLAH. HÜ


  6. Gizli @ yara
    Özel Üye
    ALEVILIKTE ASIGIN SAZIN VE DEYISLERIN ÖNEMI NEDIR?
    Alevi ibadetinde, gerekse sosyal yasaminda büyük yer ve önem tasir. 12 hizmetten biri asiga aittir; yani asiksiz Alevi ibadeti yapilmaz. Makam olarak pirden sonra gelsede, 12 hizmetin en agir yükünü tasir. Asik saziyla bestelerini yapar, çalar, çagirir.Alevi ibadetinin vazgeçilmez parçasi semah, bu saz asik bütünlesmesi içerisinde dönülür.Alevi deyisleri geçmis tarihleri, Alevi düsünce ve ögretisini, günlük yasami, dünyasal iliskileri konu alir. Deyisler ayni zamanda Alevilerin gülbenklerini olustururlar. Yine ayni deyislerle tanri ile iliskiler kurulur.
    SEMAH NEDIR?
    Alevi inanisinda büyük bir yer tutar. Sözcük anlami; günahlardan arinmak anl----- gelir. Alevi Cemindede öyle kabul edilir.
    CEM NEDIR?
    Sözcük anlami olarak, birlesme, birlik olma, bir araya gelme demektir. Alevi inancinda , ibadet için cem olma, bir araya gelmeden yola çikilarak, bütünlesme anlaminda kullanilir. Ibadetin yapildigi yere cem evi denir.
    Alevi inanci cemsiz düsünülemez. Bir Alevinin dogumundan ölümüne tüm yasantisi cem ile baglantilidir. Yola girdigi, müsahib tuttugu, erkan gördügü, görüldügü-soruldugu yerdir. Cemin çok çesitleri vardir. Kurban cemleri, görgü cemleri, Abdal Musa cemleri, Bayram cemleri.
    KIRKLAR CEMI
    Alevi inancina göre Hz. Ali bu yolu kurdugu zaman kendine eslik eden kadinli erkekli 40 kisi ile birlikte ilk kez bu cemi gerçeklestirdi. O günden bu yana Alevi toplulugu bu kirklarin cemini sürmektedir.
    CEMDE 12 HIZMET
    1- Mürsid (Dede) Hizmet itibari ile Hz. Muhammed, Hz. Ali ve Haci Bektasi Veliii temsil eder.
    Cem Erkani Baskanligini yapar,ikrar alir nasip verir. Cenaze, Müsahiplik, Nikah, Sünnet, Ad takar (isim takar).
    2- Rehber Görev itibariyle Imam Hüseyin´i temsil eder.
    Yola girmek isteyenleri hazirlar, yol gösterir. Mürsidin en yakin yardimcisidir.
    3-Gözcü Görev itibariyle Ebuzer Gaffari yi temsil eder.
    Rehberin yardimcisidir. Cem'in sessiz ve sakinlik içinde gecmesini saglar. Cem in bekcisidir.
    4- Çeragci (Delilci) Görev itibariyle Cabir El Ensari yi temsil eder.
    Cem evinde bulunan aydinlatma araçlarini yakar. Buhardanliklari ve Mumlari (Çeraglari) hazirlar.
    5- Zakir (Asik) Görev itibariyle Bilal Habesi temsil eder.
    Cem de Tevhid, Duazde imam, Mersiye, Semah, Nevruzi'ye söyler.
    6- Süpürgeci(Ferras) Görev itibariyle Selman i Piri paki temsil eder.
    Cem evinin sürekli temizligi ile meskul olur.
    7- Meydanci Görev itibariyle Hüzeyme tül Yemeni yi temsil eder.
    Cem evinde Semahserleri kaldirir. Postlari yerine dizer.
    8- Niyazci Görev itibariyle Mahmut el Ensari yi temsil eder.
    Kurbanlari tekbirler ve keser. Gelen Lokmalari alir ve dagilimini saglar.
    9- Ibrikci Görev itibariyle Kamber Hazretlerini temsil eder.
    Cem de Mürsidin ve Cem erenlerinin abdest almalarini saglar.
    10- Kapici Görev itibariyle Gülam Keysani yi temsil eder.
    Cem e gelen erenlerin evlerini gözetler.
    11- Peyikçi Görev itibariyle Amri Ayyari yi temsil eder.
    Cem olaca?ini tüm canlara duyurur.
    12- Sakaci Görev itibariyle Ammari Yaseri yi temsil eder.
    Cem evinde Su, Serbet, Saka, Süt v.b. dagilimini saglar.


  7. Gizli @ yara
    Özel Üye
    DEMOKRATIK MÜCADELEDE ALEVILERIN TEMEL ILKELERI

    Özgürlük ilkesi: Ögretisinde insani kutsal varlik olarak kabul eden Alevi örgütlenmesi; kisi özgürlügünün, inanç ve düsünce özgürlügünün en aktif savunucusudur.
    Esitlik ilkesi: Alevi örgütlenmesi yasamin her alaninda, gelirlerin paylasimindan ögrenime kadar, bireyin esitligini savunur. Hiçbir kimseye , hiçbir kuruma, hiçbir ulusa ya da inanca bu esitligi bozucu ayricaliklar taninmaz.

    Demokrasi ilkesi: Baris: ve demokrasi birbirinin ayrilmaz parcasidir. Demokrasi için, insan haklari için, baris için mücadele etmek ve Aleviler arasinda bu düsüncelerin yayilmasina çalismak en basta gelen görevimizdir.
    Baris ilkes: Yurtdaslarimiz arasinda yayilmak istenen savas, siddet, nefret duygulari yerine sevgiyi ,dayanismayi, dostlugu egemen kilmak için çalismaliyiz.
    Laiklik ilkesi: Alevi örgütlenmesi, devlet idaresinde laiklik ilkesini, varolus mücadelesinin temel taslarindan biri olarak görür.
    Emegin üstünlügünü savunma ilkesi: Aleviler emegin üstünlügüne inanir , emek verilmis bütün çalismalara emekçilere saygi duyar.
    Bagimsiz örgütlenme ilkesi: Hz. Alinin haksizlik karsisinda eger susuyorsaniz, yalniz hakkinizdan degil, ayni zamanda serefinizden de olursunsuz ilkesi bizim ilkesidir. Alevi örgütlenmesi mazlumun yaninda, zalimin karsisinda her zaman taraftir.



    ALINTIDIR UMARIM DOĞRU BİLGİLERDİR


  8. Zeyneb
    Bayan Üye
    Bir çok inanç gibi alevi inancıda bir inançtir bu mezhebin mensüpları Aleviler olarak bilinir Alevililer de Muhammed in son peygamber olduğu Ali nin ise Veli liği imamlığı esastır

+ Yorum Gönder


alevi inancı nedir,  alevilik inancı nedir,  alevı ınancı,  alevilerin inancı nedir,  alevilerin inançları nasıldır,  alevilerin dini inancı nedir