+ Yorum Gönder
Kuranı Kerim ve Kuran Ayetleri Forumunda Kur'an-ı Kerim'de Ilk Inen Ayetler Nedir Konusunu Okuyorsunuz..
  1. Ziyaretçi

    Kur'an-ı Kerim'de Ilk Inen Ayetler Nedir








    kur'an-ı kerim'de ilk inen ayetler nedir kısaca







  2. Ebru
    Devamlı Üye





    Kur'an-ı Kerim'de Ilk Inen Ayetler Hakkında Bilgi

    Ulumul Kur’an kitaplarında ” ilk ve son inen ayetler ” başlığı altında incelenen bu konunun, konumuzla direk bağlantılı olan ilk inen ayetler hakkındaki ihtilafları ve çözümünü incelemeye çalışacağız. Bu konudaki ihtilafları ve tercihimizi belirtmeden önce, ilk inen ve son inen ayetlerin bilinmesindeki “faydalara” değinmek istiyoruz.

    a- Nasih ve Mensüh’u ortaya çıkarmada, ilk inen ve son inen ayetleri bilmek önemli bir gereklilik arz etmektedir. Buna göre: bir konu etrafında bir kaç ayet geçmekte ve konuyla bağlantılı hüküm, o ayetlerden birinden çıkmakta ise, son inen ayet “Nasih” olarak kabul edilir ve hüküm o ayete göre icra edilir.

    b- İlk ve son inen ayetlerdeki kademe açıklığa kavuşturulduğunda, İslam hukukunun gelişmesi, takip ettiği metodu ve bu hukuku kabul ettirmedeki güzelliği anlaşılmış olur.

    İlk inen ayet hakkındaki ihtilafları ve tercih edilen görüş şöyledir.

    l- Besmele ilk inendir: Vahidî’nin, İkrime ve Hasan’a isnadla rivayetine göre:
    “Bismillahirrahmamrrahîm, Kuran’dan ilk inendir, ilk inen sure ise İkra’ Bismirabbike dir.[85] İbni Cerîr ve diğerleri, Dahhak, İbni Abbas yoluyla rivayet ettiğine göre: “Cibril’in Resul (s.a.v.)’ e ilk indirdiği söz; ” Ey Muhammedi Hazır ol (bekle). Sonra Bismillahirrahmamrrahîm de.” [86]
    Besmelenin ilk inen ayet olduğu iddiasına şöyle bir yorum getirmek mümkündür: Besmele, Berae süresi hariç her sürenin basında bulunduğu gibi Alak süresinin de basında bulunmaktadır. Oysa ” Vahyin başlangıcı ” hadisinden de anlaşıldığı gibi Cibril ilk ayetleri okurken Besmele okumamıştır. Kur’an dizilişinde, bir ayetin diziliş sırasına göre önde yazılması, onun önce indiğini göstermez. Zira ayetleri yerleştirme konuşanda tasarruf. Resul (s.a.v.)’e aittir. Buna göre Besmele’nin sonradan Alak süresinin basma konulmuş olması da muhtemeldir. Vahidî ‘nin yukarıda zikredilen hadisi ise, hadis kritiği açısından eleştirilmiş, hadisin “Mürsel” olduğu söylenmiştir.[87]
    Besmele’nin Alak süresinin evvelinde indiğini varsaysak bile, bu bütün süreler için geçerlidir. Dikkate alınması gereken ise Besmelenin peşinden gelen ayettir .

    2-Müddesir suresinin başlangıcı ilk inendir. Bu görüş savunanların dayanağı, Buharî ve Müslim’in Ebi Seleme b. Abdirrahman b. Afv’dan gelen rivayettir. Rivayette geçtiğine göre; “Ebü Seleme b. Abdirrahman, Cabir b. Abdillah’tan, Kuran’dan ilk ineni sormuştur. O da cevaben; ” Ya Eyyühel Müddessir” demiştir. Ebü Seleme, ilk inenin Alak süresinin başlangıcı olduğunu ileri sürünce, Cabir; “Bize Resülulalah (s.a.v.)’in anlattığını size anlatacağım der. Resülullah’ın Hira civarında aniden gökte Cibril’i gördüğünü ve kendisini bir korku sardığını, Hatice’nin yanma inerek ona; Kendisini örtmesini istediğini ve kendisin! bir korku sardığını söyler. Bunun akabinde, ” Ya Eyyühel Müddessir”in indiğini belirtir.” Rivayette geçen Cabir b. Abdullah’ın burada yanlış anlaması vardır. Zira rivayette geçen “Birden o” ifadesinden de anlaşılacağı gibi Cibril, daha önceden Resul tarafından görülmüştür. Rivayete konu olan görme ise ikinci defa gerçekleşen bir görmedir. Buna göre Müddessir süresinin ilk ayetleri, ilk vahyin akabinde oluşan “Fetret” devrinden sonra inen ilk ayetlerdir. Olayı anlatan Cabir’in muhtemelen Hira’daki ilk karşılaşmadan haberi olmadığı için ilk inenin Müddessir olduğunu iddia etmiştir.





+ Yorum Gönder