+ Yorum Gönder
Edebi Türler ve Makaleler Forumunda Bilimsel Süreç Becerileri Ile Ilgili Makale Örneği Konusunu Okuyorsunuz..
  1. Ziyaretçi

    Bilimsel Süreç Becerileri Ile Ilgili Makale Örneği








    bilimsel süreç becerileri ile ilgili makale Örneği kısaca







  2. Diyar
    Yeni Üye





    Bilimsel Süreç Becerileri Hakkında Makale

    Bilimsel becerilerin önemli bir grubunu oluşturan bilimsel süreç becerilerini;

    Padilla (1990), bilim insanlarının davranışlarını yansıtan, birçok fen disiplini için
    uygun olan ve farklı durumlara uyarlanabilen bir dizi beceri olarak tanımlamıştır
    (Monhardt and Monhardt 2006). Bilimsel süreç becerileri ile ilgili çalışmalarda
    farklı sınıflandırmaların yapıldığı görülmektedir. Bazı araştırmacılar bilimsel
    süreç becerilerini temel ve birleştirilmiş bilimsel süreç becerileri olmak üzere iki
    grupta toplarken (A.A.A.S. 1998, Lancour 2005; akt: Kanlı, Yağbasan 2008;
    Rezba 2007; Saat 2004); bazılarının da temel süreçler, nedensel süreçler ve
    deneysel süreçler şeklinde üç grupta topladıkları belirlenmiştir (Ayas ve diğ.
    1997).
    Bu çalışmada bilimsel süreç becerileri öncelikle temel ve birleştirilmiş olmak
    üzere iki ana başlıkta toplanmıştır. Temel bilimsel süreç becerileri (TBSB); hem
    bilimsel çalışmalarda hem günlük hayatta herhangi bir konuda kullanılabilen
    becerilerdir. Bu kategori gözlem (G), ölçme (Ö), sınıflama (S), veri kaydetme
    (VK), sayı-uzay ilişkisi kurma (SUİK), iletişim (İ) becerilerinden oluşmaktadır.
    Birleştirilmiş bilimsel süreç becerileri grubunda yer alan beceriler gerek
    kullanılacağı aşama gerekse kullanılabilmesi için sahip olunması gereken bilişsel
    yeterlilik göz önünde bulundurulduğunda aralarında belirgin bir farklılık olduğu
    ve bu becerilerin de kendi içinde alt başlıklara ayrılması gerektiği fark edilmiştir
    (Şen 2011). Birleştirilmiş süreç becerileri kendi arasında deney doğrulama
    bilimsel süreç becerileri ve özgün deney tasarlama ve uygulama bilimsel süreç
    becerileri olmak üzere iki alt gruba ayrılmıştır. Deney doğrulama bilimsel süreç
    becerileri (DDBSB); öğrenciye hazır olarak verilen bir deneyi doğrulama yoluyla
    gerçekleştirmesi sürecinde kullanılan becerilerdir. Bu kategoride önceden
    kestirme (ÖK), değişken belirleme (DB), işlemsel tanımlama (İT), sonuç
    çıkarma (SÇ) becerileri yer alır. Alan yazında nedensel süreçler olarak ifade
    edilmiştir (Ayas ve diğ. 1997). Özgün deney tasarlama ve uygulama bilimsel
    süreç becerileri (ÖDTUBSB); öğrencinin kendi başına bir deney tasarlaması ve
    bu deneyi gerçekleştirmesi sırasında kullandığı becerilerdir. Birleştirilmiş süreç
    becerilerinin ikinci kısmıdır. Bu kategori hipotez kurma (HK), deney kurgulama
    (DK), değişkenleri değiştirme ve kontrol etme (DDKE), veri kullanma ve model
    oluşturma (VKMO) , karar verme (KV) becerilerinden oluşmaktadır. Alan
    yazında deneysel süreçler olarak ifade edilmiştir (Ayas ve diğ. 1997).
    Her bir bilimsel süreç becerisi kendisinden sonra gelen becerinin gelişimi için bir
    ön koşuldur. Bu şekilde bir sınıflama yapılması becerilerin birbirinden bağımsız
    düşünülmesine yol açabilir gibi görünse de, becerilerin teorik olarak içeriği ve
    kullanıldığı aşamalar incelendiğinde beceriler arasındaki ilişki rahatça
    görülebilir. Örneğin “değişken değiştirme ve kontrol etme” becerisinin
    kazandırılabilmesi için önceden “değişken belirleme” becerisinin kazandırılmış
    olması gerekmektedir.




+ Yorum Gönder