+ Yorum Gönder
Bilgi Arşivi ve Nedir Ne Demektir Forumunda Etkili iletişim faktörleri nelerdir Konusunu Okuyorsunuz..
  1. Dr Zeynep
    Bayan Üye

    Etkili iletişim faktörleri nelerdir








    PLANSIZLIK İLE İLGİLİ BİLGİ

    • Dinleyiciye uygun olmayan anlatım tarzı
    • Hızlı ve gereksiz bilgi aktarımı
    • Yanlış sözcük seçimi
    • Ses tonunu ayarlayamama
    • Beden dilini kullanamama
    • Sinirlilik ve huzursuzluk
    • Güvensizlik
    • Ön yargılı olma
    • Konuşanı dikkatlice dinlememe
    • Yazılanı dikkatlice okumama

    vtst.jpg

    İletişimi Engelleyen Faktörler Nelerdir

    Acaba hangimizin gören bir bakışa, duyan bir kulağa gereksinimi yok ki??? D. Pire'nin "insanların çoğu duvar, çok azı da aralarında köprü kurarlar" sözü, günümüzün yoğun temposuna kendini kaptıran insanların (yani bizlerin), arka plana ittiği çok önemli Bir gereksinimi vurguluyor; yakınlaşma ve ilişki gereksinimi!

    Çevremizi düşünelimkendimiziBir sorunumuz olduğunda aklımıza ilk kim geliyor? Kiminle konuşmaya, dertleşmeye istek duyuyoruz? Neden o, başkası değil? Bu kişiyi iyi bir dinleyici yapan hangi özellikleri? Ya da tam tersini düşünelimSorunumuz olduğunda kesinlikle anlatmayı aklımızdan bile geçirmediğimiz kişileriNeden anlamazlar? Bizi anlamadıklarını nasıl anlıyoruz?

    Çevremizdeki bazı insanlarla konuşmak kolay ve zevk vericiyken, bazılarıyla kurduğumuz iletişim çok yüzeysel olabiliyor. Benzer kişilik özellikleri, ortak ilgi ve hobiler, birbirine yakın değer ve dünya görüşü, yakın ahlak anlayışı ve eğitim düzeyi gibi pek çok faktör, insanlar arası ilişkilerde temel öneme sahiptir. Tüm bunlara, hem karşı cinsle hem de hemcinslerimizle kurduğumuz yüz yüze iletişimde, fiziksel çekicilik de katkıda bulunabilir. Ama kişiler arası ilişkilerde, kalitenin asıl belirleyicisi dinleme becerileridir. Ortak bir çok noktamız olsa bile bazı insanlarla yakın ilişkiye girmekten kaçınırız. Bu noktada, yaşamınızda böyle biri varsa, onun sizi dinlerken nasıl davrandığını bir düşünmenizi öneririm!

    Dinleme becerilerine ve iletişimdeki kaliteyi arttıran tutum ve davranışlara geçmeden önce, karşılıklı konuşmaları yüzeysel kılan ve gerçek dinlemeyi engelleyen tavırlara bir göz atalım;


    1. ÖĞÜT VERMEK, ÇÖZÜM GETİRMEK, YÖNLENDİRMEK

    Gerek çocuğumuzla, gerekse arkadaşlarımızla konuşurken iletişimi kesen bazı mesajlar vardır;

    "Şöyle yap, böyle yapma"
    "Bu şekilde hareket etmemelisin"
    "Buna üzüleceğine, oturup dersini çalışsan daha iyi olur"
    "Yoruluyorum diye yakınacağına geceleri erken yat"
    "Kavga edeceğinize güzel güzel oynayın, arkadaşlar kavga etmez"
    "Paylaşmayı bilmezsen, yalnız kalırsın tabi"
    "Bu kadar düzensiz çalışırsan, işlerini tabi yetiştiremezsin"
    gibi cümleler, konuşan kişide direnç, isyan yaratabilir, konuşan kişiyi savunmaya itebilir. Genellikle öğüt, ahlak dersi vermek, direk önerilerde bulunmak, size sorununu açan kişide baskı veya suçluluk duyguları uyandırarak, iletişimin kesilmesine veya yön değiştirmesine neden olabilir.

    2. YARGILAMAK, ELEŞTİRMEK, AD TAKMAK

    Sen zaten hep kolaya kaçarsın"
    "Bebek gibi davranıyorsun"
    "Geri zekalı ne olacak"
    "Şikayetten başka bir şey bilmezsin zaten"
    "Sulugözbir arkadaşınla oynamasını bile bilmiyorsun"
    "Hiçbir fedakarlığa katlanmak istemiyorsun"
    Genellikle yargılama ve eleştirme tepkileri ile karşılaşan kişiler, kendilerini anlaşılmamış, itilmiş, haksızlığa uğramış, daha çaresiz hissederler. Bunun sonucunda iletişimi keser ya da öfkeyle karşılık verebilirler. Özellikle çocuğunuzla iletişiminizde bu yöntemi sık kullanıyorsanız, "o" sizin yargı ve eleştirilerinizi ve sık kullandığınız isimlendirmeleri (yaşına göre) gerçek olarak algılayabilir. Bu, kendilik algısı üzerinde olumsuz etkiler bırakır, kendine güveni sarsıldığı gibi, başarısı üzerinde de olumsuz etkiler yaratabilir.

    3. SORU SORMAK, ARAŞTIRMAK, İNCELEMEK


    "Neden?Sen ona ne yaptın?O sana ne dedi?"
    "Çocuk neden hastalandı?İyi giydirmedin mi?"
    "Neden uyuyamadın?Ağır mı yedin?Kahve de içtin mi?"
    "Neden doğru düzgün oynamayı beceremiyorsun?"
    Genellikle soru, inceleme, nedenini arama gibi yaklaşımların içinde önyargı, eleştiri veya zorunlu çözüm bulunur, ayrıca konuşma sorulara cevap vermeye takılarak, yön değiştirip asıl konudan uzaklaşabilir. Sorularla yürüyen iletişimde, genellikle soru soranın nereye varmak istediği konuşan kişi tarafından anlaşılamadığından, konuşan endişeye kapılabilir veya savunmaya geçebilir.

    4. TEŞHİS, TANI KOYMAK, TAHLİL ETMEK


    "Aslında sen öyle demek istemiyorsun"
    "Ben senin aslında neden öyle yaptığını biliyorum"
    "Aslında senin derdin başka"
    "Anlaşılan bir süre sana yardımcı olmamı isteyeceksin"
    "Bunları beni üzmek için anlatıyorsun anlaşılan"
    Bu tür yaklaşımlarda, dinleyen kişi sanki konuşanın niyetini, söylemek istediklerini çok iyi biliyormuş, onun kafasının içindekileri okuyormuş gibi bir tavır içine girdiğinden, konuşanı savunmaya ittiği gibi, sinirlenmesine, sabırsızlanmasına veya öfkeli cevaplar vermesine neden olabilir. Konuşan kişi kendini kıstırılmış, yanlış anlaşılmış, yanlış yorumlanmış gibi hissedebileceği için büyük olasılıkla iletişimi keser. Psikoloji hobiniz olabilir ama terapatik yöntemler arasında kullanılabilen bu tür iletişimin kurallarını tam bilmeden, günlük ilişkilerinize aktarmaya kalkmanız, sizinle konuşmayı güçleştirebilir. Aklınızda bulunsun







  2. Esma
    Devamlı Üye





    Bir çoğumuz etkili bir iletişimi sağlayamadığımız için bazı sorunlara veya tartışmalara neden olmaktayız. Öncelikle bilgi sahibi olmadığınız bir konuyu asla ortaya atmayın şöyle söylemek gerekirse her zaman bir kanıta ihtiyacınız olabilir.




  3. Muhammed
    Özel Üye
    Etkili İletişim Faktörleri Nelerdir?

    Karşımızdaki kişi veya topluluk ile etkili bir iletişim kurmak elbette hepimizin beklentisidir. Peki bunu sağlayabilmemiz için hangi faktörlere ihtiyaç duyarız?

    - Kişinin anlayabileceği düzeyde konuşmak.
    - Kelimeleri kullanırken tane tane ve açıklayıcı konuşmak.
    - Ses tonunu çok iyi ayarlamak.
    - Vücut dilini iyi kullanmak.
    - Sakin bir şekilde konuşmak.
    - Ön yargılardan uzak durmalısınız.

    Bunlar benim aklıma gelen etkili iletişim faktörlerinden sadece birkaç tanesidir. Bunlara uyarak karşınızdaki kişi veya topluluk ile etkili iletişim sağlayabiliyor olacaksınız.





+ Yorum Gönder


etkili iletişim faktörleri