+ Yorum Gönder
Eğitim Arşivi ve Öğrenci odası Forumunda Sınıfta Disiplin Sorununa Müdahale Yöntemleri Konusunu Okuyorsunuz..
  1. Harbi @ kız
    Bayan Üye

    Sınıfta Disiplin Sorununa Müdahale Yöntemleri








    Disiplin Sorununa Müdahale Yöntemleri

    Sorun olan davranışa karşı öğretmenlerin müdahaleleri, kısa süreli, sıradan bir gözlemci tarafından fark edilemeyecek türden ve çoğunlukla da sözsüz tepkilerdir. Bu tür tepkiler daha çok, öğretmenin dersin kesilmesini istemediği ve öğrencilerin dikkatlerini derse verdikleri zamanlarda verilir. Bu tepkiler aşağıdaki şekilde olabilir(Tertemiz, 2000): 1

    . Görmezden Gelmek: Ders başladığında Ali dikkati dağıtmak yada çekmek için kalemiyle sıraya vuruyor. Bu durumda öğretmen Alinin yanında oturan Sema’ya yaklaşarak kurallara ne kadar iyi uyduğunu söyleyerek Ali’ye mesaj gönderiyor. Böylece Ali kendisini, sınıfın dikkatini dağıtmadan dersi dinlemek zorunda hisseder.

    2. Fiziksel Yakınlık: Öğretmen istenmeyen davranışı yapan öğrenciye yaklaşarak, fiziki yakınlığın gücünü kullanır.

    3. Göz Teması ve Sözsüz Uyarıcılar Kullanmak: Öğretmen göz teması sağlanana kadar öğrenciye bakar ve istenmeyen davranış sona erer. Göz teması devam eden bir etkinliği kesmeden yapılabilir. Öğretmen öğrenci uygun davranışı gösterene kadar göz temasını sürdürmelidir. Cruickshank etkili öğretmenlerin dersteki zamanlarının %95’inde sözsüz yöntemlerle istenmeyen davranışları durdurduklarını belirtmiştir.

    4.Yeniden Yönlendirmek: Bu yöntem öğrenciyi ne yapması gerektiği konusunda yönlendirir. “Artık yazınla ilgilenmenin zamanı”, “Herkesin şimdi 24. sayfayı bitirmesi gerekiyor” gibi ifadelerle öğrenci tekrar yönlendirilir.

    5.Vazgeç İfadeleri ve Uyarılar Kullanmak: “Onu bir kenara koy ve buraya bak”, “Şu anda ne yapıyor olman gerekir?” veya “Başkası konuşurken konuşuyor muyuz?”. Bu yöntemde öğretmen, öğrenciyi arkadaşlarının önünde utandırmamalıdır. Öğrenciye yaklaşmak ve alçak sesle uyarmak en iyi yoldur.

    6. Öğrenciyi Yalnız Bırakmak veya Yerini Değiştirmek: Düzeni bozan bir öğrenci, istenmeyen davranışla uğraşma olasılığının daha az olacağı bir tarafa gönderilebilir. Problem birlikte oturmuş çok sayıda öğrenciyi kapsıyorsa özellikle sık kullanılan bir yöntemdir.

    7. Sessizlik Zamanı Vermek: Gürültü olduğunda “Şu anda ne yapıyorsanız bırakın” demeli ve sessizlik bir iki dakika kadar sürmelidir.

    8. Güçlü Vazgeç İfadeleri Kullanmak: Bu vurgulu bir vazgeç ifadesidir: “Bu davranışına hemen bir son vermelisin” gibi.

    9. Kısa Ara Vermek: “Ayşe’ye vurman doğru bir davranış değil, bence senin 3 dakika araya ihtiyacın var. Boş olan şu sıraya geç. Süren dolunca haber veririm” gibi.

    10. Öğrenciyle Bireysel Konuşma: Sınıf dışında konuşma tercih edilmelidir. Ders anında diğer öğrenciler serbest çalışırken de konuşulabilir.

    11. Problemi Tanımlamak ve Çözmek: Problemin tanımlanmasını ve problemin öğrencilerle çözümünü içerir. John Dewey’ in geliştirdiği aşağıdaki problem çözme aşamaları kullanılır:

    a) Sorunu tanımlama,

    b) Olası çözümler üretme,

    c) Çözümleri Değerlendirme,

    d) En iyi çözümün hangisi olduğuna karar verme,

    e) Bu kararın nasıl uygulanacağına karar verme,

    f) Çözümün başarısını değerlendirme.

    Bazen bu aşamalardan biri ya da birkaçı kullanılmayabilir ama bu basamaklar akılda tutulmalıdır. Öğretmen bir arabulucu gibi davranarak öğrencileri konuşturmak suretiyle yöntemin uygulanmasını kolaylaştırmalıdır.

    Şimdi bu aşamalardan 1.2.3 ve 4’ün kullanılarak bir sorunun nasıl çözüldüğünü görelim (Gordon, 2001) : (Öğretmen, Ayşe’yi kimsenin sevmediği ve birlikte çalışmak istemediği biri olarak tanımlar)

    Ayşe: Öğretmenim Lale yanımda oturup harita ödevime yardım etmiyor.

    Lale: Ayşe çalışmak istemiyor ki, yalnızca konuşuyor, dolaşıyor ve benim kağıtlarımı karalıyor.

    Ayşe: Kâğıtlara yazmadım ki, yazıyor gibi yaptım.

    Öğretmen: Kızlar, sorununuz var. İkinizi de dinlersem sanıyorum ki bir çözüm bulabiliriz.

    Kızlar: Tamam ne yapıyoruz?

    Öğretmen: Bana duygularınızı anlatın, dikkatle dinleyeceğim.

    Ayşe: Şimdi size hoş görünmek için benimle oturuyor. Oysa ben gerçekten ödevimi onunla yapmak istiyorum
    Lale: Ben de seninle çalışmayı gerçekten istiyorum ama sen benim ödevimi bozuyorsun. Kendi ödevini önemsemiyorsun, benim de senin gibi olmamı istiyorsun, ama ben ödevimi zamanında vermek istiyorum.

    Öğretmen: Ayşe ödevini yaparken Lale’nin eşin olmasını istiyorsun. Lale sen de Ayşe ile çalışmak istediğini ama ödevini önemsemediği için onunla çalışmanın zor olduğunu söylüyorsun. Bu sorunu çözmek için ikinize de uygun gelecek yollar bulmaya çalışalım.

    Ayşe: Lale daha sabırlı olup bana yardımcı olabilir.

    Lale: Ayşe’den ayrılabilirim, ayrı ayrı çalışabiliriz.

    Ayşe: Sıranı benimkinden uzaklaştırabilirsin.

    Lale: (Alaycı) Ayşe’nin annesine onun baş belası olduğunu bildiren bir not gönderebiliriz.

    Ayşe: (Şiddetle karşı koyarak) Lale’nin annesine de onun kendisini kusursuz sandığını söyleyen bir not gönderebiliriz.

    Lale: Ayşe sınıf içinde dolaşmayı bırakıp oturup ödevini yapabilir.

    Ayşe: Lale ödevini yapmaya ara versin, ben ona yetişeyim, sonra birlikte devam ederiz.

    Lale: Birlikte çalışmayı bir kez daha deneriz.

    Öğretmen: Önerileri okuyalım, en iyi çözüme karar verelim.

    Ayşe: Tekrar deneyebiliriz ve eğer olmazsa sıraları ayırabiliriz.

    Öğretmen: Bir şey önerebilir miyim? Şimdi birbirinizin canını sıkan şeyi bildiğinize göre bunları yapmamaya çalışabilirsiniz. Bunu bir gün deneyin, sonra bana gelip bunun işe yarayıp yaramadığını söyleyin.

    Oturup konuşalım. Sıralarınızı şimdiden ayırabilirsiniz, ama bu kolaya kaçmak olur. Hem sizin gibi yetişkin iki kız bu sorunu arlarında çözümleyebilir.(Not: Öğrenciler iki gün geçmesine rağmen hala sıralarını ayırmak istediklerini söylememiştir.)

    Sonuç: Öğretmenin sınıf önünde duruşundan ödevleri kontrol edişine kadar pek çok husus sınıf yönetimini, sınıf disiplinini etkilemektedir. Bunlar şu şekilde özetlenebilir (Küçükahmet, 1998).







  2. Acil

    Sınıfta Disiplin Sorununa Müdahale Yöntemleri isimli yazıya yorum yazın.





  3. Sponsor Bağlantılar
+ Yorum Gönder