+ Yorum Gönder
Gizliyara Güncel Konu Arşivi ve Okul dersleri Forumunda Vitaminlerin gorevleri Konusunu Okuyorsunuz..
  1. Ziyaretçi

    Vitaminlerin gorevleri








    vitaminlerin gorevleri

    vitaminlerin vucuttaki gorevleri

    vitaminlerin vucudumuzdaki gorevi

    vitaminin görevi nedir

    Vitaminler vücutta pek çok fizyolojik olayın sürdürülmesi için gereklidir. Pek çok enzim reaksiyonunda koenzim ya da kofaktör gibi rol alırlar. Bunun dışında antioksidan etkileri vardır. Bazı vitaminler de hormon olarak etki ederler.

    Vitaminler ve görevleri

    A Normal görme ve karanlığa adaptasyonda, sağlıklı cilt, saç, diş ve diş etlerinde önemlidir.

    D Kuvvetli diş ve kemikler için. Eksikliğinde kemik deformasyonu görülür.

    E Güçlü antioksidan özelliği ile hücre yıpranmasını ve yaşlanmayı yavaşlatır. Kalp ve damar hastalıkları riskini azaltır.

    B1 (Tiamin) Kalp, sinir sistemi ve kasların normal fonksiyonu için gereklidir. Eksikliğinde sindirim bozuklukları, aşırı hassasiyet (iritabilite), iştahsızlık gibi bozukluklar olabilir.

    B2 Sağlıklı cilt ve iyi görme için gereklidir. Eksikliğinde vücut direnci düşer, dudak çatlaklıkları, ağızda yaralar, egzama gibi cilt bozuklukları görülür.

    NIASIN Merkezi sinir sistemini destekler. Eksikliğinde çeşitli sinirsel hastalıklar ve deri hastalıkları olabilir.

    B5 (Pantotenik asit) Sinir sistemi, deri ve saç sağlığı için gereklidir.

    B6 (piridoksin) Sinir siteminin düzenli çalışmasına yardımcıdır. Hormonların fonksiyonlarında rolü vardır.Eksikliğinde gelişme geriliği, cilt bozuklukları, sinirsel bozukluklar görülür.

    B12 Kırmızı kan hücrelerin ve kemik iliğinin oluşumu ile sinir sisteminin normal fonksiyonları devam ettirmeleri için gereklidir. Eksikliğinde kansızlık, yorgunluk ortaya çıkabilir.

    FOLIK ASIT Hücrenin yapı taşlarının, kırmızı kan hücrelerinin, sinir dokularının oluşumunda etkilidir. Gebelikte görülen kansızlığın en büyük sebebi folik asit eksikliğidir. Folik asit ihtiyacı bebek gelişimine bağlı olarak yaklaşık 3 kat artar. Eksikliğinde kansızlık, hamilelikte bebeklerde gelişim bozuklukları söz konusudur.

    C Bağışıklık sistemini destekler. Kemiklerin, dişlerin, kan damarlarının sağlıklı kalmasına yardımcıdır. Eksikliğinde vücut direncinin azalması, diş eti kanaması ve skorbüt oluşur.


    ben bunlaru buldum sizde birşeyler ekleyin

    kekocan







  2. Asel
    Bayan Üye





    vitaminlerin gorevleri

    Vitamin türleri

    Herkes tarafından bilinen 13 vitamin vardır. Bunlar temelde, yağda çözünenler ve suda çözünenler olarak iki gruba ayrılır, ama gerçekte 20 vitami vardır. En küçük vitamin A, C, D, K, ve H vitaminleriyken, en büyük vitamin türü E vitaminidir. Orta boy moleküllü B vitaminleri ise pek kullanılmaz.

    Dört vitamin türü, yağda çözünebilir ve bu sayede vücudun yağ dokusunda depolanırlar. Bunlar: A vitamini, D vitamini, E vitamini ve K vitamini.

    A vitamini

    Göz sağlığı için çok önemlidir. Geceleri daha iyi görmek için alınmalıdır. E vitaminiyle alınırsa daha iyi gözlere sahip olunur. Yumurta, avokado, karaciğer, süt, havuç, sebze, ceviz gibi besinlerde vardır. Oluşumu sırasında böbreklerin rolü vardır. Zaten A vitamini böbreklerde bulunan tek vitamindir. Antioksidanttır.

    D vitamini

    Balık yağı (balık hapı), tereyağı, yumurta, süt, kaymak vb. besinlerde bulunur. Oluşumu sırasında güneş ışığının rolü vardır.
    Kalsiyum ve fosforun kandaki dengesini korur. Fazlası karaciğerde depo edilir.
    Tüketilmemesi durumunda raşitizim (kemik yumuşaması, omurga kamburlaşması, uzun kemiklerin eğrilmesi) hastalığı görülebilir

    E vitamini

    E vitamini sinir sisteminin, kasların, hipofiz ve sürrenaller gibi endokrin bezlerin ve üreme organlarının fonksiyonları için öneme sahiptir.
    Bitkisel ve sıvı yağlarda, kırmızı et, tahıl, tahıl ürünleri vb. lerde bulunan E vitamini eksikliğinde kaslar gelişemez.Antioksidanttır.
    [ N-M ]

    K vitamini

    K vitamini, yeşil sebze, çay ve ciğerde bulunan ve kan pıhtılaşmasında önemli bir yeri olan vitamindir. Yetersizliğinde pıhtılaşmada sorunlar ve aşırı kanama ortaya çıkar. Ama bazen kan pıhtılaşmaz. Çünkü bir hastalık kanın pıhtılaşmasını engeller.

    Suda çözünenler

    Diğer dokuz vitamin türü ise suda çözünür ve pek çoğu vücutta depolanmaz. Bunlar: C vitamini, tiyamin (B1), riboflavin (B2), niyasin (B3), pantotenik asit5), piridoksin (B6), siyanokobalamin (B12), biyotin, folik asit (folacin).

    C vitamini (askorbik asit)

    C vitamini veya askorbik asit, turunçgiller, koyu yeşil sebzeler ve patateslerde bulunan ve kollajen sentezinde yer alan, antioksidan bir vitamindir. Ayrıca demir emilimini de olumlu etkiler. Yetersizliğinde eklem ağrıları, yaraların geç iyileşmesi, skorbüt gibi sorunlara neden olabileceği gibi enfeksiyonlara karşı kişiyi daha zayıf kılar. Küçük yaşlarda diş eti kanaması ve grip C vitamini eksikliğinde, fazlalığında da ishal vuku bulur. Antioksidanttır.

    B1 vitamini (tiyamin)

    Yumurta ve ciğer portakalmeyve suyu buğday kepek balık gibi gıdalarda bulunan, karbonhidratlardan enerji üretilmesine yardımcı olur.Eksikliğinde beriberi hastalığı gözlenir.

    B2 vitamini (riboflavin)

    Tahıllar, et ve ciğerde bulunan bir vitamindir. FAD'ın içeriklerindendir. Yetersizliğinde ariboflavinoz görülebilir.

    B3 vitamini (niyasin)

    Et, balık ve kuruyemişlerde bulunan ve NAD ile NADP koenzimlerinin içeriklerinden olan, solunum için önemli bir vitamindir. Yetersizliğinde pellagra görülebilir.

    B5 vitamini (pantotenik asit)

    Birçok gıdada, özellikle de ciğer ve baklagillerde bulunan önemli bir vitamindir. A vitamininin içeriği olan pantotenik asit, karbonhidrat ve yağ metabolizmasında yer alır. Yetersizliğinde yorgunluk ve uyuşukluk hissedilebilir.

    B6 vitamini (piridoksin)

    Et, sebze ve tahıllarda bulunur ve protein metabolizmasındaki 60'dan fazla enzime koenzimdir. Yetersizliğinde anemi, ağız ve gözlerde yara görülebilir.

    B12 vitamini (siyanokobalamin)

    Siyanokobalamin veya B12 ciğer, balık ve süt ürünlerinde bulunan ve DNA metabolizmasında koenzim olarak yer alan bir vitamindir. Alyuvarlarınanemi ve kilo kaybı görülebilir.Karaciğerde depo edilebilir. olgunlaşmasında da gereklidir.




    Vitaminlerin yapısı ve vitaminlerin görevleri nelerdir? Enzim sistemlerinde hayati rol oynayarak vücudumuzun metabolik işleminin temel kısımlarından birini oluşturan vitaminler sağlıklı yaşam için gerekli olan organik bileşiklerdir.
    Latince hayat anlamındaki vita kelimesinden gelen vitaminler vücudda her tür biyokimyasal reaksiyonu düzenlerler.
    Vitaminler gerektiği kadar alınamadığı zaman metabolizmada sorunlara sebep olabilirler. Vücud vitaminleri üretemediği için bunların dışardan alınması gerekir.
    Vücut fonksiyonunun düzenlenmesinde ve devamlılığında görev alan vitaminler sağlıklı bir hayat sürebilmek için gerekli olan bileşiklerdir. Vitaminler besinler yoluyla ya da vitamin takviyeleriyle alınır.
    Vitaminlerin Çeşitleri
    Yağda eriyen vitaminler ve suda eriyen vitaminler olmak üzere 2 gruba ayrılırlar.
    Yağda eriyen vitaminler A, D, E ve K vitaminleridir. Yağda eriyen vitaminler karaciğerde depolandıkları için fazla miktarda kullanımı toksik etki yapar. Vücut gereksinim duyduğunda depolanan vitamini kullanır.
    Suda eriyen vitaminler B ve C vitaminleridir. B12 vitamini dışındakiler vücutta depolanmazlar. Suda eriyen vitaminler vücutta uzun süreli depolanmaz fazla alındıkları zaman böbrekler ile dışarı atılırlar. Suda eriyen vitaminlerin hergün dışardan alınması gerekir.
    Dengeli beslenmede vitaminlerin ve minerallerin önemi ; Vitaminlerin etkileri sağlık açısından önem taşımakla birlikte faydalı olabilmek için minerallere gereksinimi vardır. Vitamin ve mineraller görevlerini yapabilmek için birbirlerine ihtiyaç duyarlar.
    Vitaminler hayvansal ve bitkisel besinlerde yer alırlar. Besinlerde bulunan vitaminlerin içeriği birçok faktöre bağlı olarak değişkenlik gösterebilir. Yapılan araştırmalarda meyve ve sebzelerin besin değerlerinin son yıllarda giderek azaldığını ortaya koymaktadır. Yiyeceklerin aşırı işlem görmesi, ısı, ışık, oksidasyon gibi faktörler vitamin kaybına neden olur.
    Besinlerdeki vitaminler pişirme işlemi sırasında kayba uğrarlar. Sebzeler çiğ olarak ya da buharda pişirmek suretiyle yenilmeli. Besinlerin korunması ve saklanma koşulları da vitamin kaybının önlenmesi için önemlidir. Vakumlu, hava geçirmeyen kaplarda saklamak gerekir. Sebze ve meyvelerdeki vitaminler kabukta ve kabuğun altındaki bölümde daha çok olarak yer aldığından kabukları soymadan tüketmek gerekir.
    Yaşam tarzının getirdiği koşullar da insanların günlük olarak gerekli vitaminleri beslenme yoluyla almalarını zorlaştırmakta ve bunun için vitamin takviyelerinin kullanımı artmaktadır.




+ Yorum Gönder