+ Yorum Gönder
Tarih Arşivi ve Türk Tarihi Forumunda Devrim arabaları hangi cumhurbaşkanı zamanında yapıldı Konusunu Okuyorsunuz..
  1. Dr Zeynep
    Bayan Üye

    Devrim arabaları hangi cumhurbaşkanı zamanında yapıldı








    Devrim arabaları hangi cumhurbaşkanı zamanında yapıldı


    Devrim arabaları hangi cumhurbaşkanı zamanında yapıldı1.jpgDevrim arabaları hangi cumhurbaşkanı zamanında yapıldı2.jpg
    16Haziran 1961’de Devlet Başkanı Cemal Gürsel tümüyle yerli üretim bir otomobil yapılmasını istedi. 23 mühendis hemen işe başladı. Çalışma mekanları Devlet Demiryolları’nın Eskişehir’deki Cer Atölyesi’ydi. Cumhuriyet Bayramı’na 130 gün vardı ve 23 mühendis Türkiye’nin ilk yerli otomobilini yapmak, bu tarihe yetiştirmek zorundaydı. Adı konulmuştu bile: Devrim! Bugün, günümüz teknolojisini kullansanız bile 130 günde yapılamayacak olanı yaptı Türk mühendisleri. Bir otomobilde bulunan hemen her şeyi kendileri yaptılar. Ve o gün iki otomobili Türkiye’ye sundular. Kuşkusuz canını dişine takarak imkansızı başaran bu insanlar, hayata geçirdikleri Devrim’e daha sonra ‘Benzini bitti diye yolda kalan otomobil’ yaftası yapıştırılacağını elbette bilemezdi.

    ELİNDEN HER İŞ GELİR

    İşte Tolga Örnek’in yönetmenliğinde çekimlerine devam edilen Devrim Arabaları adlı filminde bir hayalin etrafında kenetlenmiş bir grup Türk’ün zamanla, yoklukla, politikayla, sayısız engelle olan mücadeleleri ve Devrim’in bilinmeyenleri anlatılıyor. Devrim otomobillerinin aslına uygun olarak özel dökümlerle yeniden üretildiği, 1960’ların ruhunu yansıtan dev bir plato haline getirilen Beykoz’daki Eski Kundura Fabrikası’nda çekilen filmde Taner Birsel, Halit Ergenç, Vahide Gördüm, Selçuk Yöntem gibi isimler var. Elbette filmin önemli bir ayağı da bu arabaların yeniden oluşturulması Erhan Akgün Devrim Arabaları’nın ‘Arabalardan Sorumlu Sanat Yönetmeni’. 10 yıl önce Nemrut filmi ile sahne dekorları ve film dekorları yapmaya başladı. Hititler, O Şimdi Mahkum, Kel Oğlan Kara Prense Karşı, Son Osmanlı-Yandım Ali filmlerinin görsel malzemelerini hazırladı. İşin aslı Erhan Akgün bir filmde kullanılan tül perdesinden otomobile kadar hemen her şeyi yapabiliyor. Son örneği de Devrim Arabaları’ndaki iki otomobil.

    ÖN ÇALIŞMA BİR BUÇUK AY

    Film için iki Devrim otomobili yapan Akgün bu süreci şöyle anlatıyor: ‘Devrim Arabaları’nı çekmeden önce yönetmen Tolga Örnek araştırmalarda bulundu. Birlikte Eskişehir’e gittik. Bir buçuk ay kadar bir ön çalışma yapıldı. Fabrikalarda hiçbir kayıt yok. Arabanın kendisi var ama mühendislerle ilgili hiçbir bilgi yoktu. Emekli olmuşlar. Aralarında vefat edenler olmuş. Oradakiler Devrim’in hangi atölyede yapıldığını bile kestiremiyorlardı. Böyle zorluklarla karşılaştık. Bir şekilde Devrim’in ölçülerini çıkardık, incelemeler yaptık. Acaba gerçek Devrim’i filmde kullanabilir miyiz, diye düşündük. Aradan 40 yıl geçmişti, yıpranmıştı. Film için iki araba gerekiyordu zaten. Diğerlerinin akıbetini fabrikadakiler bile bilmiyordu. Biz de Devrim’in önce kilden bir modelini çıkarttık. Birebir büyüklüğünde. Bunun üzerine sonradan polyester kalıplar alındı. İki araba edindik. Üstünü ve aksamlarını söktük ve bizim arabaya giydirme gibi yaptık. O arabanın üzerine elbise giydirir gibi bizim Devrim’i giydirdik. Fiberglas ve polyester türünde malzemeler kullandık. Film zaten mühendisleri oynayan oyuncular tarafından yapıldığı için onlar tarafından yapılıyormuş gibi adım adım ilerliyor Devrim’in yapımı.’

    23 mühendisin insanüstü bir çabayla Devrim’i ortaya çıkardıklarını anlatan Akgün, ‘Bu süre zarfında kendimi bir araba tamircisi gibi hissettiğim elbette oldu ama biz o dönemin mühendisleri kadar sıkıntı çekmedik bu arabaları yaparken. Onlar sıfırdan yaptılar. Ellerinde hiçbir şey yokken doğru düzgün ellerinde bilgi yokken Korkunç bir süreç yaşadıkları için inanılmazı başarmışlar’ diyor. Onların çabalarının hiçbir şekilde küçümsenmemesi gerektiğini belirten Akgün, ‘Onların ellerindeki malzemeleri düşünüyorum bazen Çekiçlerle, örslerle bir araba yapmışlar’ diye devam ediyor.

    YENİ DEVRİM TOPLAMA

    Filmde kullanılan Devrim’in bütün ekipmanları toplama. Motoru Anadol marka, bazı parçaları Renault, bazıları da Ford’a ait. Filmde kullanılan iki araç 100 bin dolara mal oldu. Dört Devrim’in 60’lı yıllardaki maliyeti için ayrılan bütçe bir milyar 4 yüz bin liraydı. Daha sonra bu rakam azaltıldı ve 900 bin lira ile sınırlandırıldı. Filmden sonra iki arabanın bir internet sitesinde açık arttırmaya çıkacağını öğrendiğini söylüyor Akgün ve şunları anlattı: ‘Elbette gerçeği kadar heyecan verici değil bütün bunlar. Eskişehir’de ilk kez Devrim’i gördüğümde aklımda sadece benzini biten, herkes gibi güldüğüm bir Türk arabası imajı vardı. Çünkü hepimiz öyle bildik. Arabaya benzin koymayı unutmuşlar ve yolda kalmış! Değil. İşin aslının öyle olmadığını anladım. Devrim sadece benzini biten araba değildi. Birçok insanı peşinden sürükleyen, bunalımlara sokan, aynı zamanda umudun adı olan, yerini umutsuzluğa bırakan arabanın ismi olmuş. Camekanın içinde saklanan Devrim’i dışarı çıkardılar. Onu kullandım. Hala canavar gibiydi. Müthiş bir araba ve hala çalışıyor. Başka arkadaşlarım da ona binmiş. Hepimiz, sanki araba bizimle konuşmak istiyor da konuşamıyormuş gibi hissettik. Birbirimizden habersiz aynı şeyi düşünmüşüz.’


    İŞTE BİR MUCİZENİN ÖYKÜSÜ


    İlk yerli ve seri üretim hayaliyle yapımına başlanan Devrim 4,5 ay gibi kısa bir zamanda tamamen Türk mühendisleri tarafından yapıldı. 29 Ekim’deki Cumhuriyet Bayramı’nda otomobil dönemin Cumhurbaşkanı Gürsel’i tören alanına götürerek tanıtımı yapılacaktı. Ancak benzininin bitmesi nedeniyle sadece 100 metre gitti. Gürsel tarihi lafı o gün söyleyecekti: ‘Garp kafasıyla araba yaptık, şark kafasıyla benzin koymayı unuttuk!’ Ama işin ıskalanan farklı bir boyutu vardı. O da şuydu: Eskişehir’den Ankara’ya tren ile taşınan Devrim otomobillerine benzin konulmadı. Çünkü trende oluşabilecek bir tehlikede otomobillerin en az zararla kurtarılması düşünüldü. Mühendisler araçların ihtiyacı olan benzini de Ankara’da konvoy yolunun üzerinde bulunan bir mobil istasyonundan alınmasını düşündü. Buraya kadar aracın ihtiyaç duyacağı benzinin mühendisler tarafından trene koyulması mühendislerin en ince detayları dahi ne kadar düşündüğünü ve planladığını gösteriyordu. Trenden indirilen arabalara Cumhurbaşkanı binmeden önce yapılan hazırlıklar sırasında neden benzin ikmali yapılmadığı bugün dahi muamma! Konvoy, mobil istasyonuna uğrayıp vakit kaybetmek istemediği için arabalar benzinsiz kaldı. Sadece gri olanda benzin vardı. Cumhurbaşkanı gezisini bununla sürdürdü. Anıtkabir’e ve tören alanına gitti. Ancak hemen bütün gazeteler Devrim’i ve mühendislerini yerden yere vurma yoluna gitti Sonrasını biliyorsunuz Projeden vazgeçildi. Dünyanın en büyük makine sanayilerinden biri kurulabilecekken Türk mühendislerine ‘başarısız’ damgası vuruldu. Türkiye bütün ihtiyaçlarını başka ülkelerden temin eden bir ülke oldu. Elde kalan tek Devrim mi? O Eskişehir’de cam bir fanusun içinde Türklere bakıyor


    DEVRİM’İN ÖZELLİKLERİ

    Otomobilin Ağırlığı: 1250 kg

    Uzunluk/Genişlik/Yükseklik: 4500/1800/1550 mm

    Motor tipi: A4L

    Motor devri: 3600 d/dk

    Silindir sayısı: 4

    Güç: 50 hp

    Karakteristik: 4 zamanlı, su soğutmalı yandan

    supaplı, basınçlı yağlama

    İmal tarihi: 1961

    İmal yeri: Eskişehir Demir Yolu Fabrikası

    İmal süresi: 4,5 ay

    Üretim sayısı: 4







  2. Acil

    Devrim arabaları hangi cumhurbaşkanı zamanında yapıldı isimli yazıya yorum yazın.





  3. Sponsor Bağlantılar
+ Yorum Gönder


devrim arabaları hangi cumhurbaşkanı,  devrim arabari yapıldığı zaman kim cumhurbaşkani,  devrim arabası cumhurbaşkanı ,  devrim arabasi zamanındaki cumhurbaşkanı,  Devrim arabası hangi Cumhurbaşkanı döneminde yapıldı