+ Yorum Gönder
Bölge bölge Türkiye ve Türkiye Rehberi Forumunda Eskiden istanbulda kullanılan araçlar Konusunu Okuyorsunuz..
  1. Aycan
    Devamlı Üye

    Eskiden istanbulda kullanılan araçlar








    Eskiden istanbulda kullanılan ulaşım araçlar

    ulaşım araçları.jpg


    İstanbul'un deniz şehri oluşu ve günümüzdeki gibi karayolu ağı ve Haliç ve boğaziçi köprüleri olmadığı için deniz taşımacılığı mühim yer tutardı.Bunlardan en görkemlisi hanedan mensuplarının kullandığı sultan kayığı idi.Bu teknede 16 çift sıra kürek var idi ve ihrişamlı görünüşünün yanısıra o dönemin en hızlı teknelerindendi ve Sepetçiler Kasrına bağlı olarak dururdu.Bir müteşebbisimiz kaynaklardan yola çıkarak bunun bir benzerini yaptılar.

    Dönemin zenginlerinin kullandığı piyade denilen 4-12 çift sıra kürekli tekneler ondan sonra gelirdi.Her tip vatandaşın kullanabildiği sıradan teknelere pazar kayığı denilirdi.Birde pazar kayığından büyük,piyadeden küçük yelkende açabilen ve daha çok yük ve eşya taşımasında kullanılan pelemer denilen tekneler var idi.Bu teknelerdeki kürekçilere habalcı denirdi.

    İstanbul'un şehir içi ulaşımında yürüme esas alınmıştır.Şehir içinde hayvana binmek ve at arabası pek istenmiyordu.Araba daha çok yaşlılar,kadınlar ve çocuklar binerdi.Eski camilerde giriş kapılarında asılı zincirler görürsünüz bunlar hayvanla girişin yasak olduğunu göstermek içindir.Hayvana ve arabaya şehir içinde daha çok birde mevki sahibi insanlar binerdi.www.alasayvan.net Zaten dar sokaklar ,ayrıca bazı yerlerdeki dik yokuş ve merdiven şeklindeki sokaklarda bu imkanı kısıtlıyordu.Zaten o dönem İstanbul bugünkü suriçinden ibaretti ayrıca bugünkü Üsküdar,Kadıköy,Eyüp ve Karaköy civarındada yerleşim vardı,ama diğer yerler ayrık idi.Öyleki Beşiktaş mesela fetih-i mübin zamanında bir köy idi.Bu ulaşım zorluğundan olsa gerek İstanbul'da kavaklara hiç gitmemiş insanlar bile vardı.Fayton dilimize 18.yy. Fransızca'dan geçmiş bir kelime olup ilk misallerinide bu dönemde görmekteyiz.

    Şehrin Boğaziçi tarafına doğru gelişmesi esasen 2.Mahmut'un Topkapı Sarayını sevmediği için boğaziçinde kışlık bir saray olmamasından şikayeti ile başlamış ve oğlu Abdülmecit döneminde Dolmabahçe(yazlık Beşiktaş Sarayı vardı burada),Abdülaziz dönemindede Çırağan ve Beylerbeyi Saraylar'ı inşa edilmiş ve 1851 yılında sefer başlayan şirket-i hayriye'nin buharlı vapurları sayesinde ulaşımın kolaylaşması ile artmıştır.

    Şirket-i Hayriye Boğaziçine yerleşimi artırmak amacıyla buraya taşınacakların eşyalarını ve inşaat yaptıracakların inşaat malzemelerini ücretsiz taşır,daimi yerleşenlere 3 yıl geçerli paso vererek ücretsiz ulaşım imkanı sunardı.İlk dönem buharlı vapurları yandan çarklı idi.Dünya'nın ilk arabalı vapuru Suhulet'te bu dönemde hizmete alınmıştı.1870 yılında İstanbul atlı tramvaylar ile tanıştı bu hizmet 1912 yılına kadar sürdü.Balkan savaşlarında atları ordunun satın alması sebebiyle 2 yıl tramvaysız kalan İstanbul 14/02/1914 tarihinde elektrikli tramvaylar ile tanıştı.1936 yılında kapıları otomatik açılıp kapanan yeni tramvaylar geldi.

    18/01/1875'te tünel hizmete girdi.O dönem buhar ile işleyen mekanizma 1960'lı yıllarda elektrikli hale getirildi.İlk dönemler tünelde 3 vagon olurdu.İlk www.alasayvan.net vagonda eşya ve hayvanlar,2. ve 3. vagonda mevkisine göre insanlar otururdu.İlk vagona hayvan ve eşya konulmasının sebebi muhtemel bir kablo kopması v.s sebeple yaşanacak kazada aşağı doğru giden aracın ilk o vagonunun çarpmasını sağlayarak ölü ve yaralı sayısını azaltmak amacıyladı.
    İlk otobüsler 1928'de geldi.Renault marka.
    Dolmuşçuluk 1930'lu yıllarda ortaya açıkmaya başladı.1929-1930 iktisadi buhranından Türkiye'de etkilenmişti.Şişli-Taksim civarında oturan yahudi vatandaşlarımız kapalıçarşıdaki işyerlerine giderken taksi parasını ortaklaşa vermişler,böylece dolmuş fikri kısa sürede olgunlaşıp bir iş haline gelmiştir







  2. Eleman
    Devamlı Üye





    Eskiden istanbulda karayolu ulaşımı metro, tranvay, kayık ve fayton kulanılırdı. İstanbulda şimdiki köprüler bulunmadığı için istanbulda ulaşım belli noktalardan yapılıyordu. Köprülerin yapılmamış olması nedeni ile deniz taşımacılığı önemli bir yere sahipti.




+ Yorum Gönder